КРОС-КОРЕЛЯЦІЙНИЙ АНАЛІЗ ДИНАМІЧНИХ ВЗАЄМОЗАЛЕЖНОСТЕЙ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ТА ПОПИТУ НА ВИЩУ ОСВІТУ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • Віталіна КУРИЛЯК Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна.  https://orcid.org/0000-0002-3566-7900
  • Марія ЛИЗУН Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна. https://orcid.org/0000-0003-3222-2962
  • Юрій ГАЙДА Національний університет «Чернігівська політехніка», Чернігів, Україна.  https://orcid.org/0000-0001-6019-9654
  • Ігор ЛІЩИНСЬКИЙ Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна.  https://orcid.org/0000-0003-1602-1677
  • Неллі УХОВА Технічний університет Дрездена; керівниця проєкту KA-2 Erasmus+ COIL-SERENADE, Дрезден, Німеччина. https://orcid.org/0009-0000-6839-7604

Ключові слова:

безробіття, вища освіта, відновлення, демографічні фактори, кроскореляційний аналіз, людський капітал, політика, розподілені лаги, соціально-економічний розвиток.

Анотація

У статті виявлено часові лаги і кількісна оцінка взаємозв’язків ключових соціально-економічних індикаторів та динаміки зарахування до закладів вищої освіти. Методологічну основу становить крос-кореляційний аналіз часо вих рядів із використанням розподілених лагів, що дало змогу визначити запізнені ефекти демографічних та економічних чинників на освітні процеси. Результати дослідження засвідчили наявність відкладеної кореляції між народжуваністю та кількістю студентів із часовим лагом 16–18 років, а також оберненого зв’язку між рівнем безробіття серед осіб із вищою освітою та кількістю вступників. Виявлено негативний вплив високих кредитних ставок на попит на вищу освіту та позитивний ефект зростання уразливої зайнятості, що стимулює прагнення до здобуття освіти. Практичне значення роботи полягає у можливості використання отриманих результатів для прогнозування освітніх потреб, удосконалення механізмів державного фінансування, оптимізації мережі закладів вищої освіти та розроблення інтегрованої стратегії «освіта – економіка – безпека» в контексті європейської інтеграції України.

Класифікація за JEL: I21, O15, O16, C22.

Біографії авторів

Віталіна КУРИЛЯК, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна. 

д. е. н., професор, професор кафедри міжнародної економіки

Марія ЛИЗУН, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна.

д. е. н., професор, професор кафедри міжнародної економіки

Юрій ГАЙДА, Національний університет «Чернігівська політехніка», Чернігів, Україна. 

д. с.-г. н., професор, професор кафедри економіки та глобалістики, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна; професор кафедри аграрних технологій та лісового господарства 

Ігор ЛІЩИНСЬКИЙ, Західноукраїнський національний університет, Тернопіль, Україна. 

д. е. н., професор, професор кафедри міжнародної економіки

Неллі УХОВА, Технічний університет Дрездена; керівниця проєкту KA-2 Erasmus+ COIL-SERENADE, Дрезден, Німеччина.

наукова співробітниця Центру відкритих цифрових інновацій та участі (Center for Open Digital Innovation and Participation)

Посилання

Верховна Рада України. (2017, 5 вересня). Закон України про освіту (№. 2145-VIII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Григорків, М. В. (2016). Часові лаги у динамічних моделях економіки. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки, (1), 242-251. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchtei_2016_1_29

Державна служба статистики України. (n.d.). Мережа та діяльність закладів освіти. https://stat.gov.ua

Abu-Saad, I. (2016). Access to higher education and its socio-economic impact among Bedouin Arabs in Southern Israel. International Journal of Educational Research, 76, 96-103. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2015.06.001

Azman, N., Sirat, M., & Ahmad, A. R. (2014). Higher education, learning regions and the Malaysian transformation policies. Higher Education Policy, 27, 301-321. https://doi.org/10.1057/hep.2013.26

Becker, G. S. (1975). Human capital: A theoretical and empirical analysis, with special reference to education. National Bureau of Economic Research.

Bound, J., & Turner, S. (2007). Cohort crowding: How resources affect collegiate attainment. Journal of Public Economics, 91(5-6), 877-899. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2006.07.006

Callender, C., & Jackson, J. (2005). Does the fear of debt deter students from higher education? Journal of Social Policy, 34(4), 509–540. https://doi.org/10.1017/S004727940500913X

Dao, T. B. T., & Khuc, V. Q. (2023). The Impact of openness on human capital: A study of countries by the level of development. Economies, 11(7), Article 175. https://doi.org/10.3390/economies11070175

Dynarski, S. (2002). The consequences of merit aid (Working Paper 9400). National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w9400

Etzkowitz, H., Dzisah, J., & Clouser, M. (2022). Shaping the entrepreneurial university: Two experiments and a proposal for innovation in higher education. Industry and Higher Education, 36(1), 3-12. https://doi.org/10.1177/0950422221993421

Heller, D. E. (1997). Student price response in higher education: An update to Leslie and Brinkman. The Journal of Higher Education, 68(6), 624–659. https://doi.org/10.2307/2959966

Hryhorkiv, M. (2016). Time lags in the dynamic economic model [in Ukrainian]. Visnyk Chernivetskoho Torhovelno-Ekonomichnoho Instytutu. Ekonomichni Nauky, (1), 242-251. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchtei_2016_1_29

Jabeen, L., Iqbal, N., Haider N., & Ibal, S. (2015). Cross correlation analysis of reward & punishment on students learning behavior. International Letters of Social and Humanistic Sciences, 59, 61-64. https://d-nb.info/1191596907/34

Leoni, S. (2025). A historical review of the role of education: From human capital to human capabilities. Review of Political Economy, 37(1), 227–244. https://doi.org/10.1080/09538259.2023.2245233

Lishchynskyy, I. & Lyzun, M. (2024). Pattern of European regional creativity: Exploring endogenous sustainability. ECONOMICS, 12(3), 397-407. https://doi.org/10.2478/eoik-2024-0030

Lishchynskyy, I., Krysovatyy, A., Desyatnyuk, O., Bogacki, S., & Lyzun, M. (2025). Quantitative measurement of glocalization to assess endogenous and exogenous parameters of regional sustainability. Sustainability, 17(17), Article 7584. https://doi.org/10.3390/su17177584

Marginson, S. (2016). The worldwide trend to high participation higher education: Dynamics of social stratification in inclusive systems. Higher Education, 72, 413-434. https://doi.org/10.1007/s10734-016-0016-x

McGreal, R., & Olcott, D., Jr. (2022). A strategic reset: Micro-credentials for higher education leaders. Smart Learning Environments, (9), Article 9. https://doi.org/10.1186/s40561-022-00190-1

McMahon, W. W. (2009). Higher learning, greater good: The private and social benefits of higher education. Johns Hopkins University Press.

OECD. (2023). Education at a Glance 2023: OECD Indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/e13bef63-en

OECD. (2024). Education at a Glance 2024: OECD Indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/c00cad36-en

Olcott, D., Jr. (2022). Micro-credentials: A catalyst for strategic reset and change in U.S. higher education. American Journal of Distance Education, 36(1), 19-35. https://doi.org/10.1080/08923647.2021.1997537

Olo, D., Correia, L., & Rego, C. (2021). Higher education institutions and development: Missions, models, and challenges. Journal of Social Studies Education Research, 12(2), 1-25. https://www.learntechlib.org/p/219851/

Schultz, T. W. (1961). Investment in human capital. American Economic Review, 51(1), 1-17.

Tabassum, R., & Akhter, N. (2020). Effect of demographic factors on academic performance of university students. Journal of Research & Reflections in Education, 14(1), 64-80. https://ue.edu.pk/jrre/articles/Article14-5.pdf

Teixeira, A. A. C., & Queirós, A. S. S. (2016). Economic growth, human capital and structural change: A dynamic panel data analysis. Research Policy, 45(8), 1636-1648. https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.04.006

World Bank. (n.d.). World Bank Open Data [Online database]. World Bank Group. https://data.worldbank.org/

Yankovyi, O., Kozak, Y., Lyzun, M., Lishchynskyy, I., Savelyev, Y., & Kuryliak, V. (2022). Investment decision based on analysis of mathematical interrelation between criteria IRR, MIRR, PI. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 5(46), 171-181. https://doi.org/10.55643/fcaptp.5.46.2022.3857

Отримано: 15 серпня 2025 р.

Рецензовано: 29 серпня 2025 р.

Рекомендовано до друку: 12 вересня 2025 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

31.10.2025

Як цитувати

КУРИЛЯК, Віталіна, et al. «КРОС-КОРЕЛЯЦІЙНИЙ АНАЛІЗ ДИНАМІЧНИХ ВЗАЄМОЗАЛЕЖНОСТЕЙ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ТА ПОПИТУ НА ВИЩУ ОСВІТУ В УКРАЇНІ». Журнал європейської економіки, вип. 24, вип. 3, Жовтень 2025, с. 482-00, https://jeej.wunu.edu.ua/index.php/ukjee/article/view/1886.

Номер

Розділ

ЕКОНОМІКА ГАЛУЗЕЙ ТРЕТИННОГО СЕКТОРУ