КРОС-КОРЕЛЯЦІЙНИЙ АНАЛІЗ ДИНАМІЧНИХ ВЗАЄМОЗАЛЕЖНОСТЕЙ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ ТА ПОПИТУ НА ВИЩУ ОСВІТУ В УКРАЇНІ
Ключові слова:
безробіття, вища освіта, відновлення, демографічні фактори, кроскореляційний аналіз, людський капітал, політика, розподілені лаги, соціально-економічний розвиток.Анотація
У статті виявлено часові лаги і кількісна оцінка взаємозв’язків ключових соціально-економічних індикаторів та динаміки зарахування до закладів вищої освіти. Методологічну основу становить крос-кореляційний аналіз часо вих рядів із використанням розподілених лагів, що дало змогу визначити запізнені ефекти демографічних та економічних чинників на освітні процеси. Результати дослідження засвідчили наявність відкладеної кореляції між народжуваністю та кількістю студентів із часовим лагом 16–18 років, а також оберненого зв’язку між рівнем безробіття серед осіб із вищою освітою та кількістю вступників. Виявлено негативний вплив високих кредитних ставок на попит на вищу освіту та позитивний ефект зростання уразливої зайнятості, що стимулює прагнення до здобуття освіти. Практичне значення роботи полягає у можливості використання отриманих результатів для прогнозування освітніх потреб, удосконалення механізмів державного фінансування, оптимізації мережі закладів вищої освіти та розроблення інтегрованої стратегії «освіта – економіка – безпека» в контексті європейської інтеграції України.
Класифікація за JEL: I21, O15, O16, C22.
Посилання
Верховна Рада України. (2017, 5 вересня). Закон України про освіту (№. 2145-VIII). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Григорків, М. В. (2016). Часові лаги у динамічних моделях економіки. Вісник Чернівецького торговельно-економічного інституту. Економічні науки, (1), 242-251. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchtei_2016_1_29
Державна служба статистики України. (n.d.). Мережа та діяльність закладів освіти. https://stat.gov.ua
Abu-Saad, I. (2016). Access to higher education and its socio-economic impact among Bedouin Arabs in Southern Israel. International Journal of Educational Research, 76, 96-103. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2015.06.001
Azman, N., Sirat, M., & Ahmad, A. R. (2014). Higher education, learning regions and the Malaysian transformation policies. Higher Education Policy, 27, 301-321. https://doi.org/10.1057/hep.2013.26
Becker, G. S. (1975). Human capital: A theoretical and empirical analysis, with special reference to education. National Bureau of Economic Research.
Bound, J., & Turner, S. (2007). Cohort crowding: How resources affect collegiate attainment. Journal of Public Economics, 91(5-6), 877-899. https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2006.07.006
Callender, C., & Jackson, J. (2005). Does the fear of debt deter students from higher education? Journal of Social Policy, 34(4), 509–540. https://doi.org/10.1017/S004727940500913X
Dao, T. B. T., & Khuc, V. Q. (2023). The Impact of openness on human capital: A study of countries by the level of development. Economies, 11(7), Article 175. https://doi.org/10.3390/economies11070175
Dynarski, S. (2002). The consequences of merit aid (Working Paper 9400). National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w9400
Etzkowitz, H., Dzisah, J., & Clouser, M. (2022). Shaping the entrepreneurial university: Two experiments and a proposal for innovation in higher education. Industry and Higher Education, 36(1), 3-12. https://doi.org/10.1177/0950422221993421
Heller, D. E. (1997). Student price response in higher education: An update to Leslie and Brinkman. The Journal of Higher Education, 68(6), 624–659. https://doi.org/10.2307/2959966
Hryhorkiv, M. (2016). Time lags in the dynamic economic model [in Ukrainian]. Visnyk Chernivetskoho Torhovelno-Ekonomichnoho Instytutu. Ekonomichni Nauky, (1), 242-251. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vchtei_2016_1_29
Jabeen, L., Iqbal, N., Haider N., & Ibal, S. (2015). Cross correlation analysis of reward & punishment on students learning behavior. International Letters of Social and Humanistic Sciences, 59, 61-64. https://d-nb.info/1191596907/34
Leoni, S. (2025). A historical review of the role of education: From human capital to human capabilities. Review of Political Economy, 37(1), 227–244. https://doi.org/10.1080/09538259.2023.2245233
Lishchynskyy, I. & Lyzun, M. (2024). Pattern of European regional creativity: Exploring endogenous sustainability. ECONOMICS, 12(3), 397-407. https://doi.org/10.2478/eoik-2024-0030
Lishchynskyy, I., Krysovatyy, A., Desyatnyuk, O., Bogacki, S., & Lyzun, M. (2025). Quantitative measurement of glocalization to assess endogenous and exogenous parameters of regional sustainability. Sustainability, 17(17), Article 7584. https://doi.org/10.3390/su17177584
Marginson, S. (2016). The worldwide trend to high participation higher education: Dynamics of social stratification in inclusive systems. Higher Education, 72, 413-434. https://doi.org/10.1007/s10734-016-0016-x
McGreal, R., & Olcott, D., Jr. (2022). A strategic reset: Micro-credentials for higher education leaders. Smart Learning Environments, (9), Article 9. https://doi.org/10.1186/s40561-022-00190-1
McMahon, W. W. (2009). Higher learning, greater good: The private and social benefits of higher education. Johns Hopkins University Press.
OECD. (2023). Education at a Glance 2023: OECD Indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/e13bef63-en
OECD. (2024). Education at a Glance 2024: OECD Indicators. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/c00cad36-en
Olcott, D., Jr. (2022). Micro-credentials: A catalyst for strategic reset and change in U.S. higher education. American Journal of Distance Education, 36(1), 19-35. https://doi.org/10.1080/08923647.2021.1997537
Olo, D., Correia, L., & Rego, C. (2021). Higher education institutions and development: Missions, models, and challenges. Journal of Social Studies Education Research, 12(2), 1-25. https://www.learntechlib.org/p/219851/
Schultz, T. W. (1961). Investment in human capital. American Economic Review, 51(1), 1-17.
Tabassum, R., & Akhter, N. (2020). Effect of demographic factors on academic performance of university students. Journal of Research & Reflections in Education, 14(1), 64-80. https://ue.edu.pk/jrre/articles/Article14-5.pdf
Teixeira, A. A. C., & Queirós, A. S. S. (2016). Economic growth, human capital and structural change: A dynamic panel data analysis. Research Policy, 45(8), 1636-1648. https://doi.org/10.1016/j.respol.2016.04.006
World Bank. (n.d.). World Bank Open Data [Online database]. World Bank Group. https://data.worldbank.org/
Yankovyi, O., Kozak, Y., Lyzun, M., Lishchynskyy, I., Savelyev, Y., & Kuryliak, V. (2022). Investment decision based on analysis of mathematical interrelation between criteria IRR, MIRR, PI. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 5(46), 171-181. https://doi.org/10.55643/fcaptp.5.46.2022.3857
Отримано: 15 серпня 2025 р.
Рецензовано: 29 серпня 2025 р.
Рекомендовано до друку: 12 вересня 2025 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).





