СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ДО ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ БЕЗПЕКИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ АВІАЦІЙНОГО ТРАНСПОРТУ: ІНДИКАТОРИ, РІВЕНЬ, ЗАГРОЗИ

Автор(и)

Ключові слова:

Авіаційний транспорт, сталий розвиток, безпека авіації, індикатори, межа безпечного існування, інтегральний індекс, загрози.

Анотація

Розкрито методи інтеграції безпеки авіаційного транспорту в механізмі взаємодії цілей сталого розвитку зі стратегічним управлінням безпекою сталого розвитку через управлінські, функціональні та інформаційні зв’язки з підсистемами сталого розвитку та безпеки різних ієрархічних рівнів, що визначає місце та роль безпеки авіації у забезпеченні фундаментальних національних інтересів – сталого розвитку національної економіки. Розроблена багатофакторна ієрархічна модель опису рівня безпеки авіаційного транспорту на основі застосування системного підходу в контексті сталого розвитку, що поєднує економічну й технологічну, соціальну та екологічну складові. Загалом представлено 7 складових та 29 індикаторів з урахуванням «тіньових», без яких визначення поточного стану буде неадекватним. Для всіх індикаторів визначено межі безпечного існування методом «t-крітерію», проведено моделювання та визначено поточний стан всіх складових та рівня безпеки авіаційного транспорту загалом. Ідентифікація проведена за сучасною методологією оцінювання, що охоплює мультиплікативну форму інтегрального індексу, модифікований метод нормування та формалізоване визначення динамічних вагових коефіцієнтів. Для визначення переліку та вагомості впливу загроз використовуються дві критеріальні ознаки: за віддаленістю від точки сталого розвитку – середнього значення «гомеостатичного плато» (визначається перелік та важливість загроз); за вагомістю впливу – через розрахунок коефіцієнтів еластичності (визначається міра впливу загроз). На основі проведених розрахунків виявлено, що безпека авіаційного транспорту насамперед залежить від соціальної складової, економічного й технологічного розвитку авіаційного транспорту.

Класифікація за JEL: O1, C440, C63, O17, R41, L93

Біографії авторів

Дмитро БУГАЙКО, Національний авіаційний університет, Київ

кандидат економічних наук, доцент, Заступник директора Інституту міжнародного співробітництва і освіти

Юрій ХАРАЗІШВІЛІ, Національного інституту стратегічних досліджень, м. Київ

доктор економічних наук, головний науковий співробітник відділу критичної інфраструктури, енергетичної та екологічної безпеки центру безпекових досліджень

В’ячеслав ЛЯШЕНКО, Інституту економіки промисловості НАН України, м. Київ

доктор економічних наук, професор, завідувач відділу проблем регуляторної політики та розвитку підприємництва

Олексій КВІЛІНСЬКИЙ, Лондонська Академія науки та бізнесу

доктор економічних наук, професор

Посилання

AIRBUS – S.A.S. Commercial Aviation Accidents 1958 – 2014. A Statistical Analysis. AIRBUS S.A.S. 31707 Blagnac Cedex, France, 2014. Convention on International Civil Aviation (Doc 7300), signed at Chicago on December 7, 1944. Convention on the International Organization of Civil Aviation. Annex 19. «Flight Safety Management» (2013).

Boeing. Commercial Market Outlook 2019 –2038, Boeing (2018). 96 p.

Bugayko D., Isaienko V., Lischinskiy O., Sokolova N., Zamiar Z. Analysis of aviation safety system by fractal and statistical tools. Logistics and Transport – Wroclaw: International School of Logistics and Transport in Wroclaw. – 2019. – № 4 (44). – P. 41–60.

Bugayko D., Kharazishvili Yu. Theoretical principles of strategic aviation safety management in the context of ensuring sustainable development of the national economy. Bulletin of Economic Science of Ukraine. 2020. № 1 (38). P. 166–175. Institute of Industrial Economics of the National Academy of Sciences of Ukraine, Academy of Economic Sciences of Ukraine (in Ukrainian).

Dimitriou D., Voskaki A., Sartzetaki M. Airports Environmental Management: Results from the Evaluation of European Airports Environmental Plans. International Journal of Information Systems and Supply Chain Management, 2014, doi: 10.4018/IJISSCM.2014010101.

EASA, The European Aviation Safety Program, the Member States, the European Commission, the Performance Review Body and Eurocontrol, 2011.

ECAC. Doc 30, Part I – 12th Edition, May 2018, Amendment n 4 (November 2020)ECAC Policy Statement in the field of Civil Aviation Facilitation.

Grishnova O., Kharazishvili Y. Demographic security of the population of Ukraine: indicators, level, threats. Demography and social policy. –2019. – № 2 (36). – P. 65–80. (in Ukrainian).

Hrinchenko Yurii. Airport development management: institutional aspects. Journal of Economic Reforms. Number: 1 (37) year: 2020. Р. 91–99 (in Ukrainian).

ICAO. ICAO Global Air Navigation Plan (Doc 9750), Montreal (2016).

ICAO. ICAO Global Safety Plan for 2020–2022 (2019).

ICAO. Manual on SMS. Doc 9859. Fourth edition. – ICAO, Montreal, 2019.

ICAO, Aviation Benefits Report 2019 (Report based on material from ACI, CANSO, IATA, ICAO, ICCAIA, ATAG).

Kaczynski A.B. Principles of system security analysis of complex systems. K. : DP »NVC «EUROATLATIC-INFORM), 2006. – 336 p. (in Ukrainian).

Kaczynski A.B. Indicators of national security: definition and application of their limit values: monograph. К.: NІSD, 2013. – 104 с. (in Ukrainian).

Kharazishvili Yu.M. System modeling of levers of regulation of economic growth of Ukraine / Dr. Sc. Dissert. for special.08.00.03. – TNEU. – 2009. – P. 404. (in Ukrainian).

Kharazishvili Y., Lyashenko V. Estimation problems and integrated indices of sustainable development of Ukrainian industry from the standpoint of economic security / Ukraine economy. – 2017. – № 2. – P. 3–23 (in Ukrainian).

Kharazishvili Y. Light and shadow of the economy of Ukraine: reserves of growth and modernization // Ukraine economy. – 2017. – № 4 (665). – P. 22–45 (in Ukrainian).

Kharazishvili Yu.M. Systemic Security of Sustainable Development: Assessment Tools, Reserves and Strategic Implementation Scenarios: Monograph Institute of Industrial Economics, National Academy of Sciences of Ukraine. – K., 2019. – 304 p. (in Ukrainian).

Kharazishvili, Y.; Kwilinski, A.; Grishnova, O.; Dzwigol, H. Social Safety of Society for Developing Countries to Meet Sustainable Development Standards: Indicators, Level, Strategic Benchmarks (with Calculations Based on the Case Study of Ukraine). Sustainability 2020, 12, 8953.

Kharchenko V., Bugayko D., Paweska M., Antonova A., Grigorak M. Theoretical Approaches for Safety Levels Measurements – Sequential Probability Ratio Test (SPRT): Logistics and Transportation – Wroclaw: International School of Logistics and Transportation in Wroclaw. – 2017. – № 2 (34). – P. 25–31.

Law of Ukraine «On National Security of Ukraine» dated 21.06.2018 № 2469-VIII. Verkhovna Rada of Ukraine (BBR), 2018, No. 31, p. 241. [Electronic resource]. – Access mode: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19. Libanova EM Demographic shifts in the context of social development /Demografia ta socialna ekonomika. – 2014. – 1(21). – P. 4. (in Ukrainian).

Ministry of Infrastructure of Ukraine (2019). Access mode: https://www.kmu.gov.ua/ storage/app/sites/1/17-civik-2018/zvit_2019/zvit-2019-avia.pdf (in Ukrainian).

MiziukV., Miziuk S. Influence of risks on the efficiency of ensuring the system of economic security of air transport enterprises. Prоceedings of the NAU. – К.: NAU, 2016. – № 1. – P. 61–69. (in Ukrainian).

National Bureau for Investigation of Aviation Accidence and Incidents with Civil Aircraft (2013). «Analysis of the state of aviation safety based on the results of the investigation of aviation accidence and incidents with civil aircraft of Ukraine and foreign-registered aircraft in 2013». Access mode: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis_2013.pdf (in Ukrainian).

National Bureau for Investigation of Aviation Accidence and Incidents with Civil Aircraft (2014). «Analysis of the state of aviation safety based on the results of the investigation of aviation accidence and incidents with civil aircraft of Ukraine and foreign-registered aircraft in 2014». Access mode: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis_2014.pdf (in Ukrainian).

National Bureau for Investigation of Aviation Accidence and Incidents with Civil Aircraft (2015). «Analysis of the state of aviation safety based on the results of the investigation of aviation accidence and incidents with civil aircraft of Ukraine and foreign-registered aircraft in 2015». Access mode: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis_2015.pdf (in Ukrainian).

National Bureau for Investigation of Aviation Accidence and Incidents with Civil Aircraft (2016). «Analysis of the state of aviation safety based on the results of the investigation of aviation accidence and incidents with civil aircraft of Ukraine and foreign-registered aircraft in 2016». Access mode: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis_2016.pdf (in Ukrainian).

National Bureau for Investigation of Aviation Accidence and Incidents with Civil Aircraft (2017). «Analysis of the state of aviation safety based on the results of the investigation of aviation accidence and incidents with civil aircraft of Ukraine and foreign-registered aircraft in 2017». Access mode: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis_2017.pdf (in Ukrainian).

National Bureau for Investigation of Aviation Accidence and Incidents with Civil Aircraft (2018). «Analysis of the state of aviation safety based on the results of the investigation of aviation accidence and incidents with civil aircraft of Ukraine and foreign-registered aircraft in 2018». Access mode: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis2018.pdf (in Ukrainian).

National Bureau for Investigation of Aviation Accidence and Incidents with Civil Aircraft (2019). «Analysis of the state of aviation safety based on the results of the investigation of aviation accidence and incidents with civil aircraft of Ukraine and foreign-registered aircraft in 2019». Access mode: http://www.nbaai.gov.ua/uploads/pdf/Analysis_2019.pdf (in Ukrainian).

Petrovska S., Gavrilenko A. Forecasting the development of civil aviation as a component of the transport system of Ukraine. Problems of the system approach in economics.– 2011. – № 38 3. – p. 3–11. (in Ukrainian).

Resolution adopted by the General Assembly (UN) on 25 September 2015 A / RES / 70/1. Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development.

Solovey N., Kostyunik N. Analysis of factors of financial stability of aviation enterprises / Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Ser. : Economics. – 2018. – Vip. 2. – P. 140–143. – Access mode: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdue_2018_2_23. (in Ukrainian).

State Aviation Adminstration of Ukraine (2016). Access mode: https://avia.gov.ua/ wp-content/uploads/2017/04/Pidsumky-roboty-2016.pdf (in Ukrainian).

State target program for the development of airports for the period up to 2023: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine of 24.02.2016 №126 [Electronic resource]. – Access mode: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/126-2016-%D0%BF (in Ukrainian).

Sukhodolya O., Kharazishvili Yu., Bobro D. Methodological principles of identification and strategy of the level of energy security of Ukraine.. Ekonomika Ukrainy. – 2020. – № 6 (703). – P. 20–42. URL: https://doi.org/10.15407/economyukr.2020.06.020 (дата звернення: 24.01.2020) (in Ukrainian).

Ukrstat. Statistical collection «Transport and Communications of Ukraine» (2018). Access mode: http://www.ukrstat.gov.ua/druk/publicat/kat_u/publ8_u.htm (in Ukrainian).

Van Gigch, J. Applied General Systems Theory; Harper & Row: London, UK, 1978.

##submission.downloads##

Опубліковано

02.07.2021

Як цитувати

БУГАЙКО, Дмитро, et al. «СИСТЕМНИЙ ПІДХІД ДО ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ БЕЗПЕКИ СТАЛОГО РОЗВИТКУ АВІАЦІЙНОГО ТРАНСПОРТУ: ІНДИКАТОРИ, РІВЕНЬ, ЗАГРОЗИ». Журнал європейської економіки, вип. 20, вип. 1, Липень 2021, с. 152-90, https://jeej.wunu.edu.ua/index.php/ukjee/article/view/1523.

Номер

Розділ

МІКРОЕКОНОМІКА