КОМПАНІЇ-ЄДИНОРОГИ У СФЕРІ ОНКОЛОГІЇ: СТВОРЕННЯ І РОЗПОДІЛ ВАРТОСТІ
Ключові слова:
сфера онкології, компанії-єдинороги, вартість, розподіл вартості.Анотація
Компанії-єдинороги у сфері онкології створюють величезну вартість (> 60 млрд дол. США), однак дотепер мало відомо про економіку їхньої діяльності. У дослідженні проаналізовано усі 117 компаній-єдинорогів у сфері медицини й охорони здоров’я з метою визначення їхньої значущості для галузі онкології. До обраних компаній (тобто тих, які ведуть активну діяльність в онкологічній сфері) застосовано модель розподілу за розташуванням, бізнесмоделлю та вартістю бізнесу. Зі 117 медичних компаній-єдинорогів із найвищою вартістю 22 здійснюють свою операційну діяльність повністю чи частково у сфері онкології. Усі компанії, за винятком трьох, розташовані у США. Оцінка вартості компаній становить від 1,0 до 8,1 млрд дол. США. За результатами подальшого аналізу бізнес-моделей, з’ясовано, що пропозиція компаній налічує 8 різних продуктів або послуг. Додана вартість розподіляється так: 60% – інвестори; 27% – безповоротні витрати; 13% – менеджмент; 1% – провайдери (постачальники) даних. Надзвичайно велику вартість створюють медичні технологічні компанії-єдинороги («HealthTech Unicorns») в галузі онкології. Відкритим все ще є запитання, чи ці створені потоки вартості спрямовуються у систему охорони здоров’я, чи виводяться з неї.
Класифікація за JEL: I11.
Посилання
Atomico. (2024). The state of European Tech 2020. https://soet-pdf.s3.eu-west- 2.amazonaws.com/State_of_European_Tech_2020.pdf
CBInsights. (2024). The complete list of unicorn companies. https://www.cbinsights.com/ research-unicorn-companies
Cristea, I. A., Cahan, E. M., & Ioannidis, J. P. A. (2019). Stealth research: Lack of peer-reviewed evidence from healthcare unicorns. European Journal of Clinical Investigation, 49(4), e13072. https://doi.org/10.1111/eci.13072
Federal Statistical Office. (2024, April 24). Healthcare expenditure by providers. Statistisches Bundesamt (Destatis). https://www.destatis.de/DE/Themen/ Gesellschaft-Umwelt/Gesundheit/Gesundheitsausgaben/Tabellen/ ausgabentraeger.html
HolonIQ. (2024). Global Health Tech unicorns. https://www.holoniq.com/ healthtech-unicorns
Institute for Health Metrics and Evaluation. (2024, August 2). Global burden of disease 2021: Findings from the GBD 2021 study. https://www.healthdata.org/research-analysis/gbd
Kartanaite, I., & Krušinskas, R. (2023). Financial efficiency of unicorns: Regional and sector-related aspects. Engineering Economics, 33(2), 200–214. https://doi.org/10.5755/j01.ee.33.2.30798
Obermann, K., & Thielscher, C. (2022). Medical economics. Agenda Publishing.
Rösler, W., Altenbuchinger, M., Baeßler, B., Beissbarth, T., Beutel, G., Bock, R., von Bubnoff, N., Eckardt, J. N., Foersch, S., Loeffler, C. M. L., Middeke, J. M., Mueller, M. L., Oellerich, T., Risse, B., Scherag, A., Schliemann, C., Scholz, M., Spang, R., Thielscher, C., Tsoukakis, I., & Kather, J. N. (2023). An overview and a roadmap for artificial intelligence in hematology and oncology. Journal of Cancer Research and Clinical Oncology, 149(10), 7997-8006. https://doi.org/10.1007/s00432-023-04667-5
Thielscher, C., & Kappler, K. (2023). Digitalization and organization of care: The case of oncology. Journal of European Economy, 22(1), 127–139. https://doi.org/10.35774/jee2023.01.127
Wharton, G. A., Sood, H. S., Sissons, A., & Mossialos, E. (2019). Virtual primary care: Fragmentation or integration? The Lancet Digital Health, 1(7), e330- e331. https://doi.org/10.1016/S2589-7500(19)30152-9
Yahoo Finance. (2024). TEM Holdings Limited profile. Retrieved August 3, 2024, from https://finance.yahoo.com/quote/TEM/profile/
Zenbusiness. (2024, May 2). Fastest unicorn companies. https://www.zenbusiness.com/ fastest-unicorns/
Отримано: 20 червня 2024 р.
Рецензовано: 16 липня 2024 р.
Рекомендовано до друку: 2 вересня 2024 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).