ІНТЕГРАЦІЯ ВИЩОЇ ОСВІТИ УКРАЇНИ В ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ОСВІТНІЙ ПРОСТІР ДЛЯ РОЗВИТКУ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ
Ключові слова:
Вища освіта, євроінтеграція, Європейський простір вищої освіти, європейські програми, заклади вищої освіти, інституційні засади, міжнародне співробітництво, програма Еразмус, програма Темпус.Анотація
У праці розкрито проблематику інтеграції вищих навчальних закладів України до Європейського простору вищої освіти (European Higher Education Area). Здійснено аналіз проблем вищої освіти в Україні та важливість євроінтеграційних процесів для їхнього вирішення. Досліджено інституційні засади формування Європейського простору вищої освіти (ЄПВО), форми міжнародної співпраці у сфері вищої освіти, визначено основні пріоритети її розвитку на сучасному етапі, які є орієнтиром для модернізації системи вищої освіти (СВО) України. Здійснено аналіз розвитку міжнародного співробітництва ВНЗ України та їхньої участі в європейських освітніх програмах, зроблено висновок про зростання активності українських закладів вищої освіти в різних формах міжнародного співробітництва. Неухильна інтеграція системи вищої освіти України в ЄПВО сприяє підвищенню позицій вітчизняних університетів у міжнародних рейтингах. Однак водночас виявлено недоліки євроінтеграційних процесів, запропоновано напрямки удосконалення державної політики та діяльності ВЗО щодо створення кращих умов для активізації співпраці у сфері вищої освіти.
Класифікація за JEL: I23, I25, F15, F55, О15
Посилання
Дослідження сфери освіти в Україні. До більшої результативності, справедливості та ефективності (РЕЗЮМЕЗ). 2019. URL: https://documents1.worldbank.org/curated/en/790931568661644788/pdf/Overview.pdf
G. Haug and Ch. Tauch. Trends in Learning Structures in Higher Education (II) – Follow-up Report prepared for the Salamanca and Prague Conferences of March/May 2001, Helsinki: National Board of Education, 2001. Р. 17–19.
Garben S. The Future of Higher Education in Europe: The Case for a Stronger Base in EU Law. LEQS Paper. 2012. No. 50. 50 p. URL: http://www.lse.ac.uk/europeanInstitute/ pdfs/LEQSPaper50.
The European Higher Education Area Between Critical Reflections and Future Policies. A. Curaj, L. Matei, R. Pricopie, J. Salmi, P. Scott (Eds.). 2015. 1st ed. 2015, XLIV, 898 p. URL: https://www.springer.com/gp/book/9783319187679
Bergan, Sjur. 2019. «The European Higher Education Area: A Road to the Future or at way’s End?». Tuning Journal for Higher Education 6 (2), 23–49. URL: https://doi.org/10.18543/tjhe-6(2)-2019;
Bergan, Sjur, and Ligia Deca. «Twenty Years of Bologna and a Decade of EHEA: What is Next?» In European Higher Education Area: the Impact of Past and Future Policies, edited by Curaj et al., 283–306. Heidelberg/Bucureşti: Springer Open /UEFISCDI, 2018. Accessed April 8, 2019. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-77407-7_19. 2020 TRENDS IN HIGHER EDUCATION.
Hanover Research HEDWP0519. URL: https://www.hanoverresearch.com/reports-and-briefs/2020-trends-in-highereducation/;
Kelsey Miller. Top Trends in Higher Education in 2021. URL: https://www.northeastern.edu/graduate/blog/trends-in-higher-education/
Інтеграція в європейський освітній простір: здобутки, проблеми, перспективи : монографія / за заг. ред. Ф. Г. Ващука. Ужгород : ЗакДУ, 2011. 560 с.
Моніторинг інтеграції української системи вищої освіти в Європейський простір вищої освіти та наукового дослідження: моніторинг. дослідж. : аналіт. звіт / Міжнарод. благод. Фонд «Міжнарод. Фонд дослідж. освіт. політики» ; під ред. Т. В. Фінікова, О. І. Шарова. Київ : Таксон, 2014. 144 с. URL: http://www.edupolicy.org.ua/_dx/assets/images/Analit2ua_web.pdf
Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні / Нац. акад. пед. наук України ; за заг. ред. В. Г. Кременя. Київ : Педагогічна думка, 2016. 448 с.
Натрошвілі Г. Р. Проблеми та перспективи розвитку системи вищої освіти в країнах ЄС. Modern Science – Moderní vĕda. 2020. № 3. С. 113–118.
Кульчій О. О. Досвід країн європейського союзу в сфері освітньої політики. Державно-управлінські студії. 2018. № 6 (8). URL: http://studio.ipk.edu.ua/dosvid-krayin-yevropeys-koho-soyuzu-v-sferi-osvitn-oyi-polityky/
Турута О. В., Жидкова О. О. Модернізація системи вищої освіти як необхідна складова частина інтеграції України в європейський освітній простір. Інноваційна педагогіка. Вип. 10. Т. 2. 2019. С. 181–183.
Бахрушін В. Як змінюється вища освіта в Україні та в європейському освітньому просторі. Освітня політика. Портал громадських експертів. 24.12.2018. URL: http://education-ua.org/ua/articles/1296-yak-zminyuetsyavishcha-osvita-v-ukrajini-ta-v-evropejskomu-osvitnomu-prostori
Антонюк В. П. Вища освіта України на шляху модернізації. Бізнес-Інформ. 2019. № 4. C. 198–204.
Іванов С. В., Антонюк В. П. Європейський дослідницький простір та Україна: проблеми і перспективи інтеграції. Економічний вісник Донбасу № 3(61), 2020. С. 166–176.
Заклади вищої освіти (1990–2019). Статистична інформація. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/
Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2019 рік / за заг. ред. проф. Сергія Квіта. – Київ : Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2020. – 244 с.
Statistical reports – Eurostat – European Commission. URL: https://ec.europa.eu/eurostat/publications/statistical-reports
Вища освіта в Україні у 2019 році. Статистична інформація. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/.
STEP Skills measurement. – World Bank. URL: http://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/Feature%20Story/Education/STEP%20Snapshot%202014_Revised_June%2020%202014%20 (final).pdf.
Вища освіта в умовах реформи: зміни громадської думки. Фонд «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва. URL: https://dif.org.ua/article/vishchaosvita-v-umovakh-reformi-zmini-gromadskoi-dumki_2016
Тимощук М. Головна мета України. Що відрізняє багаті країни від бідних. Новое время: бізнес. 10.08.2020. URL: https://biz.nv.ua/ukr/experts/ produktivnistpraci-i-bidnist-ukrajini-yak-stati-bagatoyu-krajinoyu-novini-ukrajini-50105103.html
Договір про заснування Європейської Спільноти (Договір про заснування Європейського економічного співтовариства). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_017
Спільна декларація міністрів освіти Європи (Болонья, 19 червня 1999 р.). IFEPR. URL: http://www.edupolicy.org.ua/_dx/main_ua/high-edu_ua/bologna_ua.html
Report of the Education Council on Concrete future objectives. URL: http://www.aic.lv › ace_disk › Bologna › contrib
Болонський процес 2020 – Простір європейської вищої освіти у новому десятиріччі. Комюніке Конференції Європейських міністрів, відповідальних за вищу освіту Льовен / Лувен-ла-Нев, 28–29 квітня 2009. URL: http://prima.lnu.edu.ua/Pedagogika/bolon/10.pdf
«Європа 2020. Стратегія розумного, стійкого та інклюзивного зростання» «Europe 2020. A strategy for smart, sustainable and inclusive growth». URL: http://ec.europa.eu/archives/growthandjobs_2009/eEurope – An information society for all // EUROPA. Summaries of EU legislation. URL: http://europa.eu/legislation_summaries/information_society/strategies/l24221 _en.htm
DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens [Online]. Update Phase 1: the Conceptual Referece Model. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2017, URL: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/webdigcomp2.1pdf_(online).pdf
STEАM-освіта – світовий тренд, що прийшов до України. URL: https://likoschool.kiev.ua/zmi-pro-nas/190-steam-osvita-svitovyi-trend-shcho-pryishovdo-ukrainy
Програма Темпус. Національний Темпус/Еразмус+ офіс в Україні. URL: www.tempus.org.ua
Программа Эразмус + – Годовой отчет 2019. URL: https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/about/statistics_en
Программа ERASMUS MUNDUS. URL: https://intellectguide.com/faq/programmaerasmus-mundus
Про вищу освіту : Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#
Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2021–2031. Міністерство освіти і науки України. Київ, 2021. 71 с.
Україна в Програмі ЄС Еразмус+ 2014–2020 рр. URL: https://erasmusplus.org.ua/erasmus/novyny-i-baza-proektiv.html
Опубліковано рейтинги кращих університетів світу 2021 року за галузями знань. URL: https://mon.gov.ua/ua
Стаття одержана: 9 серпня 2021 року.
Стаття рецензована: 16 серпня 2021 року.
Стаття прийнята: 20 серпня 2021 року.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).