ЕКОНОМЕТРИЧНЕ МОДЕЛЮВАННЯ ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ВПЛИВУ РОЗВИТКУ СЕКТОРУ ТУРИЗМУ ТА ГОСТИННОСТІ НА ЕКОНОМІЧНЕ ЗРОСТАННЯ: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ
Ключові слова:
VEC-модель, довгострокова та короткострокова еластичність, економічне зростання, коінтеграція, одиничний корінь, причинно-наслідковий зв’язок Грейнджера, розвиток сектору туризму та гостинності, член корекції помилки, функція відгуку.Анотація
У дослідженні використано динамічний коінтеграційний та причиннонаслідковий аналіз для вивчення взаємозв’язку розвитку сектору туризму та гостинності й економічного зростання у Бангладеш на основі даних часових рядів за період з 1972 по 2023 рр. Отримані результати підтверджують наявність довгострокового коінтеграційного зв’язку між розвитком сектору туризму та гостинності й економічним зростанням, що засвідчується результатами тесту Йохансена–Юзеліуса та оцінками VEC моделі. Значення члена корекції помилки (ECT) є статистично значущим, якщо економічне зростання розглядається як ендогенна змінна, що додатково підтверджує отриманий висновок. За оцінками GMM, збільшення розвитку сектору туризму та гостинності на 100% сприяє підвищенню темпів економічного зростання на 0,46%. Короткостроковий ефект від змінної розвитку туризму є негативним і статистично незначущим. Коли реальний ВВП на душу населення відхиляється від рівноважного значення, його корекція на 61,86% відбувається протягом першого року (це є статистично значущим), а повна конвергенція настає менш ніж за два роки. Оцінки еластичності вказують на те, що розвиток сектору туризму та гостинності сприятиме більшому економічному зростанню з плином часу. Тести CUSUM і CUSUMSQ свідчать про можливість застосування моделі для розроблення державної політики. На основі оцінювання функції імпульсного відгуку виявлено, що шок в одне стандартне відхилення у розвитку сектору туризму та гостинності викликає позитивну реакцію економічного зростання протягом наступних десяти років. Ці висновки свідчать про те, що розвиток сектору туризму та гостинності має тривалий і сприятливий вплив на довгострокове економічне зростання у Бангладеш. Тому уряд та інші зацікавлені сторони мають впроваджувати ефективні заходи для підтримки цього сектору. Це дасть змогу прискорити загальне економічне зростання країни.
Класифікація за JEL: C23, C32, C33, O50, O55, O57, Q40.
Посилання
Akter, H., H., Akhtar, S., & Ali, S. (2017). Tourism demand in Bangladesh: Gravity model analysis. Tourism, 65(3), 346–360. https://hrcak.srce.hr/file/275672
Ali, M. M., & Sifat-e-Mohsin, C., (2008). Different aspects of tourism marketing strategies with special reference to Bangladesh: An analysis. Khulna University Business Review – A Journal of Business Administration Discipline, 6(1/2), 91–106. https://doi.org/10.35649/KUBR.2008.6.12.8
Ali, M. B. (2013). Socio-economic impacts of tourism development: An empirical study on Cox’s Bazar. Asian Journal of Business and Management, 1(4), 205–211. https://www.ajouronline.com/index.php/AJBM/article/view/567
Amin, S. B., Murshed, M., & Rahman, S. (2017, February 7). Role of rural tourism development in Bangladesh economy. The Daily Sun. https://www.dailysun.com/ printversion/details/204066
Andriotis, K. (2002). Options in tourism development: Conscious versus conventional tourism. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 13(1), 73–85. https://doi.org/10.1080/13032917.2002.9687016
Asian Development Bank. (2025). Basic statistics 2025 [Dataset]. https://data.adb.org/dataset/basic-statistics
Bhuiyan, A. H., & Darda, A. (2018). Prospects and potentials of halal tourism development in Bangladesh. Journal of Tourismology, 4(2), 93–106. https://dergipark.org.tr/en/pub/iuturizmoloji/issue/41370/524660
Blake, A., Sinclair, M. T., & Campos Soria, J. A. (2006). Tourism productivity: Evidence from the United Kingdom. Annals of Tourism Research, 33(4), 1099–1120. https://doi.org/10.1016/j. annals.2006.06.001
Campbell, J. Y., & Perron, P. (1991). Pitfalls and opportunities: What macroeconomists should know about unit roots. In O. J. Blanchard & S. Fischer (Eds.), NBER Macroeconomics Annual 1991 (pp. 141–201). MIT Press.
Dickey, D. A., & Fuller, W. A. (1979). Distribution of the estimators for autoregressive time series with a unit root. Journal of the American Statistical Association, 74(366a), 427–431. https://doi.org/10.1080/01621459.1979.10482531
Dickey, D. A., & Fuller, W. A. (1981). Likelihood ratio statistics for autoregressive time series with a unit root. Econometrica, 49(4), 1057–1072. https://doi.org/10.2307/1912517
Engle, R. F., & Granger, C. W. J. (1987). Co-integration and error correction: Representation, estimation, and testing. Econometrica, 55(2), 251–276. https://doi.org/10.2307/1913236
Fuller, W. A. (1976). Introduction to Statistical Time Series. Wiley. https://doi.org/10.1002/9780470316917
Habib, S. S., Sharif, M. S., & Hossain, M. A. (2019). Nexus between economic growth, tourism revenue and financial development in Bangladesh: A time series analysis. Macrothink Institute, Business and Economic Research, 9(3), 134–149. https://doi.org/10.5296/ber.v9i3.15068
Hassan, M. R., Ullah, M. M., & Chowdhury, M. S. A. (2013). Impact of tourism in Bangladesh economy. World Journal of Social Sciences, 3(6), 45–57. https://tinyurl.com/2pzdc896
Horaira, M. A., & Devi, A. (2021). Cultural tourism in Bangladesh, a potential and profound tourism destination: Developing a model for cultural tourism de velopment in Bangladesh. International Tourism and Hospitality Journal, 4(10), 1–22. https://doi.org/10.37227/ITHJ-2021-08-1187/
Hossain, M.S. and Kanon, K.S. (2023, November). A parametric model of tourism demand of Bangladesh (Research Project, No. 56). Bureau of Business Research, Faculty of Business Studies, University of Dhaka. ISBN: 978- 984-35-5268-6.
Granger, C. W. J., & Newbold, P. (1974). Spurious regressions in econometrics. Journal of Econometrics, 2(2), 111–120. https://doi.org/10.1016/0304- 4076(74)90034-7
Johansen, S., & Juselius, K. (1990). Maximum likelihood estimation and inference on cointegration – with application to the demand for money. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 52(2), 169–210. https://doi.org/10.1111/ j.1468-0084.1990.mp52002003.x
Khan, A., Amin, S., Ahmed, A., & Sultana, T. (2021). Tourism development and economic growth in Bangladesh: New evidence from nonlinear autoregressive distributed lag. International Journal of Economics and Financial Issues, 11(2), 100–107. https://doi.org/10.32479/ijefi.11040
Kobra, M. K., Bhuiyan, K. H., & Zayed, N. M. (2018). Well and woes of tourism promotion in Bangladesh: Investment perspective. Academy of Accounting and Financial Studies Journal, 22(3), 1–8. https://www.abacademies.org/ articles/well-and-woes-of-tourism-promotion-in-bangladesh-investmentperspective-7256.html
Kwiatkowski, D., Phillips, P. C. B., Schmidt, P., & Shin, Y. (1992). Testing the null hypothesis of stationarity against the alternative of a unit root. Journal of Econometrics, 54(1–3), 159–178. https://10.1016/0304-4076(92)90104-Y
MacKinnon, J. G. (1991). Critical values for cointegration tests. In R. F. Engle & C. W. J. Granger (Eds.), Long-run economic relationships: Readings in cointegration (pp. 267–276). Oxford University Press.
Mondal, M. S. H. (2017). SWOT analysis and strategies to develop sustainable tourism in Bangladesh. UTMS Journal of Economics, 8(2), 159–167. https://www.econstor.eu/bitstream/10419/195304/1/1011397595.pdf
Nelson, C. R., & Kang, H. (1981). Spurious periodicity in inappropriately detrended time series. Econometrica, 49(3), 741–751.
Perron, P. (1989). The great crash, the oil price shock, and the unit root hypothesis. Econometrica, 57(6), 1361–1401. https://doi.org/10.2307/1913712
Phillips, P. C. B. (1986). Understanding spurious regressions in econometrics. Journal of Econometrics, 33(3), 311–340. https://doi.org/10.1016/0304- 4076(86)90001-1
Phillips, P. C. B., & Perron, P. (1988). Testing for a unit root in time series regression. Biometrika, 75(2), 335–346.
Punia, B. K. (1994). Tourism management: Problems and prospects. A. P. H. Publishing Corporation.
Rhaman, M. R. (2016, May). The socio-economic importance of tourism and its impact on the livelihood in South Asia: Case Rangamati, Bangladesh
[Bachelor`s thesis]. Centria University of Applied Sciences. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/116404/Rezaur_Rhaman.pd f?sequence=1&isAllowed=y
Redwan, S. (2014). Tourism & socio-economic development: Focus on Bangladesh, a destination country.
Roy, S. C., & Roy, M. (2015). Tourism in Bangladesh: Present status and future prospects. International Journal of Management Science and Business Administration, 1(8), 53–61. https://doi.org/10.18775/ijmsba.1849-5664- 5419.2014.18.1006
Sayeda, T. (2017). The effects of mass tourism: An evaluative study on Cox’s Bazar, Bangladesh. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 22(5), 31–36. https://doi.org/10.9790/0837-2205023136
Stock, J. H., & Watson, M. W. (1988). Variable trends in economic time series. Journal of Economic Perspectives, 2(3), 147–174.
Sultana, S. (2016). Economic contribution of tourism industry in Bangladesh. Journal of Tourism, Hospitality and Sports, 22, 45–54. https://core.ac.uk/ download/pdf/234696876.pdf
Tuhin, W. K. M., & Majumder, M. T. H. (2011). An appraisal of the tourism industry development in Bangladesh. European Journal of Business and Management, 3(3), 287–298. https://www.iiste.org/Journals/index.php/ EJBM/article/view/284/166
World Tourism Organization. (2014). UNWTO tourism highlights: 2014 edition. https://doi.org/10.18111/9789284416226
World Travel and Tourism Council. (2025, April 28). Bangladesh travel & tourism economic impact factsheet. https://researchhub.wttc.org/product/factsheetbangladesh-travel-tourism-economic-impact
WorldData Info. (n.d.). Tourism in Bangladesh. https://www.worlddata.info/asia/ bangladesh/tourism.php
World Bank Group. (n.d.). Data: Indicators [Interactive database]. http://data.worldbank.org/indicator/
World Economic Forum. (2024, May). Travel & Tourism Development Index 2024: Insight Report. https://www3.weforum.org/docs/WEF_Travel_and_Tourism _Development_Index_2024.pdf
Zivot, E., & Andrews, D. W. K. (1992). Further evidence on the great crash, the oil price shock, and the unit root hypothesis. Journal of Business & Economic Statistics, 10(3), 251–270. https://doi.org/10.1080/07350015.1992.10509904
Отримано: 16 травня 2025 р.
Рецензовано: 9 червня 2025 р.
Рекомендовано до друку: 20 червня 2025 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).





