ІНВЕСТУВАННЯ В ТВОРИ МИСТЕЦТВА: АНАЛІЗ ДИНАМІКИ СВІТОВОГО АРТРИНКУ ТА СУЧАСНИХ ТРЕНДІВ ЙОГО РОЗВИТКУ
Ключові слова:
артринок, «блакитні фішки», інвестиції, індекс MAB100, твори мистецтва, «червоні фішки», CAGRАнотація
У статті проведено комплексне дослідження світового ринку творів мистецтва, виокремлено його основні тенденції розвитку. Обґрунтовано, що успішні інвестиції залежать від таких факторів, як репутація митця, унікальність творів, ринкові тенденції та історична цінність. У роботі використано кількісні та якісні методи дослідження. Проаналізовано головні мистецькі індекси для відстеження показників світового артринку, що допомагають інвесторам зрозуміти загальні тенденції та волатильність цього виду інвестицій. Доведено, що артринок характеризується волатильністю та залежністю від макроекономічних змін. Зокрема, у 2020–2024 рр. ринок демонстрував як підйоми, так і спади, а також поступове відновлення у 2025 р. Незважаючи на ризики, мистецтво все ще є привабливим варіантом для диверсифікації інвестиційного портфеля, особливо для колекціонерів та інвесторів, зацікавлених у довгостроковому прибутку.
Класифікація за JEL: F65; G10; O51; O52; Z11.
Посилання
Кирейто М. (2021). Мистецтво з вигідною ліквідністю: чим відрізняються «блакитні фішки» від «червоних» на арт-ринку. Marbeks. https://marbeks.com/ mystecztvo-z-vygidnoyu-likvidnistyu-chym-vidriznyayutsya-blakytni-fishkyvid-chervonyh-na-art-rynku/.
Мельник, Ю. (2009). Зростання інвестицій на міжнародному ринку творів мистецтва як сучасна тенденція світового розвитку. Вісник ТНЕУ, 5, 247- 254. http://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/13457.
Мельник, Ю. (2018). Трансформація світового ринку творів мистецтва в умовах четвертої промислової революції. Економіка і суспільство, 18, 49-56.
Мельник, Ю. (2020). Світовий арт-ринок в умовах пандемії COVID-19. Шості Всеукраїнські наукові читання пам’яті С. І. Юрія: зб. наук. праць. Тернопіль: ЗУНУ, 66-69.
Момот, Д. (2018). Оцінка ризиків інвестування на ринку арт-індустрії: Систематизація теоретико-методичних підходів. Сучасний стан наукових досліджень та технологій в промисловості, 4(6), 127-136. https://doi.org/10.30837/2522-9818.2018.6.127
Пивоваров, С., & Гусєв, Г. (2021). Втрачена картина да Вінчі: знайшли через 200 років, продали за $450 млн і вона знову зникла. Babel. https://tinyurl.com/4k6f7caw.
Сусленко, В., Затонацька, Т., Длугопольський, О., & Кузнєцова, А. (2022). Використання криптовалют Bitcoin та Ethereum у сфері електронної комерції: приклад України. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 1(42), 62–72. https://doi.org/10.55643/fcaptp.1.42.2022.3603
Akimov, D. (2023). Marketing algorithms for promoting an art product on the art market. Collection of Scientific Works «Notes on Art Criticism», 43. https://doi.org/10.32461/2226-2180.43.2023.286830
Alexander, K., & Radermecker, A. (2023). Towards transdisciplinarity: Current and future perspectives on art markets studies. Sediment, 32, 94784. https://doi.org/10.11588/sediment.2023.32.94784
Aprosio, G. (2024, September 11). What happened to the art market? Domus. https://www.domusweb.it/en/art/2024/09/07/crisis-art-market-futurechanges.html
Artprice. (2023). The Artprice100© index of blue-chip artists up 3% over 2022 vs. S&P 500 -19%. Newswire. https://www.artprice.com/artmarketinsight/theartprice100-index-of-blue-chip-artists-up-3-over-2022
Bradshaw, A. (2010). Before method: Axiomatic review of arts marketing. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, 4(1), 8– 19. https://doi.org/10.1108/17506181011024724
Carayannis, E. G., & Campbell, D. F. (2011). Open innovation diplomacy and a 21st century fractal research, education and innovation (FREIE) ecosystem: Building on the quadruple and quintuple helix innovation concepts and the «Mode 3» knowledge production system. Journal of Knowledge Economics, 2, 327–372. https://doi.org/10.1007/s13132-011-0058-3
Coggins, C. (1972). Archeology and art market. Science, 175(4019), 263–266.
Condee, W. (2016). The interdisciplinary turn in the arts and humanities. Issues in Interdisciplinary Studies, 34, 12–29. https://eric.ed.gov/?id=EJ1171320.
David, G., Oosterlinck, K., & Szafarz, A. (2013). Art market inefficiency. Economics Letters, 121(1), 23–25. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2013.06.033
Dluhopolskyi, O., Chyrak, I., Kiziloglu, M., & Fabyniuk, I. (2024). Competition between the dollar and euro: Results of regression analysis for Ukraine. Journal of European Economy, 23(2), 306–321. https://doi.org/10.35774/jee2024.02.306
Exceptional.art. (2025). Art investments: A comprehensive guide to investing in art. Umberto Poidomani. https://tinyurl.com/yha5t8pf.
Feel, J. (2024, April 3). 2024 Global art market report: Sales shrink, Chinese art market growing up alone. Auction Daily. https://auctiondaily.com/news/2024-global-artmarket-report-sales-shrink-chinese-art-market-growing-up-alone/.
Frey, B. S., & Eichenberger, R. (1995). On the rate of return in the art market:
Survey and evaluation. European Economic Review, 39(3–4), 528–537. https://doi.org/10.1016/0014-2921(94)00059-9
Ginsburgh, V., Radermecker, A. S., & Tommasi, D. (2017). The implicit value of arts experts: The case of Klaus Ertz and Pieter Brueghel the Younger. SSRN. https://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2958807
Guo, M., Li, X., & Wei, Y. (2024). Bibliometric analysis of the art market: From art price to market efficiency. Data Science and Management, 7(4), 349–360. https://doi.org/10.1016/j.dsm.2024.03.006
Gustafsson, C., & Lazzaro, E. (2021). The innovative response of cultural and creative industries to major European societal challenges: Toward a knowledge and competence base. Sustainability, 13(23), 13267. https://doi.org/ 10.3390/su132313267
Hanly, B. (2024, December 5). The art market 2023–2024: A review. Doerr Valuations. https://doerrvaluations.co.uk/2024/12/05/the-art-market-2023-2024-areview/.
Jahn, T., Bergmann, M., & Keil, F. (2012). Transdisciplinarity: Between mainstreaming and marginalization. Ecological Economics, 79, 1–10.
https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2012.04.017
Jin, Y. (2024). Analysis of hot legal issues in art creative industry. Highlights in Art and Design, 6(1), 6–9. https://doi.org/10.54097/7n1f8e68
Kraeussl, R., & Logher, R. (2010). Emerging art markets. Emerging Markets Review, 11(4), 301–318. https://doi.org/10.1016/j.ememar.2010.07.002
Lam, P. (2024). Eight trends in the 2024 global art market. Forbes. https://www.forbes.com/councils/forbesbusinesscouncil/2024/05/16/eighttrends-in-the-2024-global-art-market/.
Lazzaro, E. (2021). Linking the creative economy with universities’ entrepreneurship: A spillover approach. Sustainability, 13(3), 1078. https://doi.org/10.3390/su13031078
Lazzaro, E., Moureau, N., & Turpin, A. (Eds.) (2021). Researching art markets: Past, present and tools for the future (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003018674
Lee, J. W., & Lee, S. H. (2017). «Marketing from the art world»: A critical review of American research in arts marketing. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 47(1), 17–33. https://doi.org/10.1080/10632921.2016.1274698
Massy, L. (2008). The antiquity art market: Between legality and illegality. International Journal of Social Economics, 35(10), 729–738. https://doi.org/ 10.1108/03068290810898936
MyArtBroker. (2024). 5 Years in the print market: Historical performance & the print market in 2023. https://www.myartbroker.com/Investing-in-the-printmarket-report-contemporary-pop-and-urban-art.
MyArtBroker. (2025). Mab 100: The Print Index. https://www.myartbroker.com/mab- 100.
Statista Research Department. (2024, March 19). Global art market value 2007- 2023. Statista. https://www.statista.com/statistics/883755/global-art-marketvalue/.
UBS. (2024). The Art Basel and UBS survey of global collecting 2024: Discover the latest insights. https://www.ubs.com/global/en/our-firm/art/art-marketinsights.html#artmarketreport2024.
Zatonatska, T., Suslenko, V., Dluhopolskyi, O., Brych, V., & Dluhopolska, T. (2022). Investment models on centralized and decentralized cryptocurrency markets. Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, (1), 177–182. https://doi.org/10.33271/nvngu/2022-1/177
Отримано: 22 січня 2025 р.
Рецензовано: 27 січня 2025 р.
Рекомендовано до друку: 4 лютого 2025 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).