ЕВОЛЮЦІЯ ЦІННІСНИХ МОТИВІВ СПОЖИВАННЯ В ПОСТРАДЯНСЬКИХ КРАЇНАХ: ПРИКЛАД УКРАЇНИ
Ключові слова:
Діджиталізація, фінансовий ринок, фінансові центри, фінтех, цифрова економіка, інформаційні технології, цифровий ринок.Анотація
Розглянуто еволюцію споживання домогосподарств в Україні для вивчення змін у поведінці споживачів. Мета дослідження – проаналізувати моделі споживчої поведінки в Україні та їх історичного коріння, що дасть змогу краще розуміти фактори, що обумовлюють споживчу поведінку українців, допоможе українським компаніям спрогнозувати її майбутні зміни та розробити механізми й інструменти для управління споживчою поведінкою. Результати дослідження показують, що радянські споживчі звички все ще впливають на моделі споживчої поведінки українців. Навіть молоде покоління, яке ніколи не стикалося з радянською системою, певною мірою зазнає впливу її моделей споживання. Після розпаду СРСР Україна перейняла моделі споживчої поведінки із заходу, насамперед споживацтво та невід’ємний захист споживачів, а також недавню боротьбу з надмірним споживанням. Водночас ще один світовий тренд споживання – креативний консюмеризм – активно переймається українцями, зокрема тому, що такі форми поведінки успадковані від радянського суспільства. Сучасні технології, а також криза COVID-19 впливають на моделі поведінки споживачів в Україні, насамперед через зростання ролі онлайн-технологій у прийнятті споживачем рішень, під час та після здійснення покупки.
Класифікація за JEL: D12, G51, O33.
Посилання
Al-Dhuhli, I., Al Mukhaini, E., & Ismael, S. (2014). The impact of social media on consumer buying behaviour [Unpublished master’s thesis]. Sultan Qaboos University.
Asma, G., & Misbah, M. (2018). Impact of social media marketing on consumer buying behaviour-A study. Research Review International Journal of Multidisciplinary, 3(6), 219-222. https://zenodo.org/record/1285933#.YrbvgXZBzIU
CEIC Data. (n.d.). Ukraine’s household expenditure per capita from 1999 to 2020 [Data set]. https://www.ceicdata.com/en/indicator/ukraine/annual-householdexpenditure-per-capita
Ertemel, A. V., & Ammoura, A. (2016). The role of social media advertising in consumer buying behavior. International Journal of Commerce and Finance, 2(1), 81-89.
Koval, V., & Mikhno, I. (2020). Socio-economic status and improvement the condition of the national economy of Ukraine. Journal of Interdisciplinary Debates, 1(1). https://www.periodicojs.com.br/index.php/jid/article/download/2/3/14
Lim, X. J., Radzol, A. M., Cheah, J., & Wong, M. W. (2017). The impact of social media influencers on purchase intention and the mediation effect of customer attitude. Asian Journal of Business Research, 7(2), 19-36. https://doi.org/10.14707/AJBR.170035
Ministry of Finance of Ukraine. (2020). Ukraine: Investor presentation. https://mof.gov.ua/storage/files/Ukraine%20-%20Investor%20Presentation%20-%20Sep%202020-.pdf
Mulska, O., & Kloba, T. (2021). Decomposition of financial capacity of Ukrainian households in the conditions of changing economic environment: Regional section. Three Seas Economic Journal, 2(3), 68-77. https://doi.org/10.30525/2661-5150/2021-3-10
Nazarova, G. (2021). Patterns of consumer behavior in Ukraine. Economy and Society, 29. https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-59
Sokhatska, O., & Siddharth. (2019). The impact of social media marketing on consumer buying behaviour: Theoretical aspect. Journal of European Economy, 18(2), 285-297. https://doi.org/10.35774/jee2019.02.285
Trading Economics. (n.d.). Ukraine average monthly wages [Data set].https://tradingeconomics.com/ukraine/wages
Trading Economics. (n.d.). Ukraine GDP [Data set]. https://tradingeconomics.com/ukraine/gdp
Стаття отримана: 6 березня 2022.
Стаття рецензована: 15 березня 2022.
Стаття прийнята: 25 березня 2022.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).