ЦІНОУТВОРЮЮЧІ ПРАКТИКИ ПРИ ВВЕДЕННІ НОВИХ ПРОДУКТІВ НА РИНОК: ДАНІ З БОЛГАРІЇ

Автор(и)

  • Красімір Марінов Університет національного та світового господарства, Софія

Ключові слова:

Введення нового продукту, ціноутворюючі практики, ціноутворення на еонові цінності, ціноутворення на основі конкуренції, ціноутворення на основі витрат.

Анотація

Встановлено визначення ціноутворюючих практик, що застосовуються в болгарських фірмах. Вказано, що, згідно з опублікованими до цього моменту дослідженнями, ціноутворення, в тому числі нові продукти при їх введенні на ринок, є одним із найскладніших рішень у фірмі. Обґрунтовано, що при визначенні вартості нового продукту фірми дотримуються трьох ціноутворюючих практик: ціноутворення на основі цінності для споживача; ціноутворення на основі конкурентності; ціноутворення на основі витрат.

Відповідно до результатів проведеного емпіричного дослідження серед болгарських фірм виявлено те, що найпоширенішим фактором у ціноутворенні матеріальних продуктів є ціни конкурентних товарів, а при послугах -співвідношення між ціною та параметрами продукту.

 

Посилання

Achrol, R. S. 1991. Evolution of the marketing organization: New forms for turbulent environments. Journal of Marketing 55 (October): 77-93.

Anderson, J. C., M. Wouters, and W. van Rossum. 2010. Why the highest price isn’t the best price. MIT Sloan Management Review 51 (2): 69-76.

Atuahene-Gima, K. 1995. An exploratory analysis of the impact of market orientation on new product performance - a contingency approach. Journal of Product Innovation Management 12: 275-93.

Day, George S. and David B. Montgomery. 1999. Charting New Directions for Marketing. Journal of Marketing, 63 (Special Issue), 3-13.

Evanschitzky, Heiner, Martin Eisend, Roger J. Calantone, and Yuanyuan Jiang. 2012. Success Factors of Product Innovation: An Updated MetaAnalysis, Journal of Product Innovation Management, 29 (S1): 21-37.

Grewal, D., К. В. Monroe, and R. Krishnan. 1998. The effects of price comparison advertising on buyers’ perception of acquisition value, transaction value, and behavioral intentions. Journal of Marketing 62 (April): 46-59.

Homburg, C., and C. Pflesser. 2000. A multiple-layer model of marketoriented organizational culture: Measurement issues and performance outcomes. Journal of Marketing Research 37 (November): 449-62.

Ingenbleek, Paul Т. М., Ruud T. Frambach, and Theo M. M. Verhallen. 2013. Best Practices for New Product Pricing: Impact on Market Performance and Price Level under Different Conditions. Journal of Product Innovation Management.

Ingenbleek, P., M. Debruyne, R. T. Frambach, and Т. M. M. Verhallen. 2003. Successful new product pricing practices: A contingency approach. Marketing Letters 14 (4): 289-305.

Mazumdar, Т., S. P. Raj, and I. Sinha. 2005. Reference price research: Review and propositions. Journal of Marketing 69 (October): 84-102.

Monroe, K. B. 2003. Pricing: Making profitable decisions. New York: McGraw-Hill.

Nagle, Т. Т., and J. E. Hogan. 2006. The strategy and tactics of pricing: A guide to profitable decision making. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Nagle, T. and R. Holden. 1995. The Strategy and Tactics of Pricing: A Guide to Profitable Decision Making. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

Netseva-Porcheva, Tatyana. 2011. Value-based pricing - A success factor in the competitive struggle, Marketing, Jan 2011, pp. 227-236.

Noble, P. M., and T. S. Gruca. 1999. Industrial pricing: Theory and managerial practice. Marketing Science 18 (3): 435-54.

Rajendran, K. N., and G. J. Tellis. 1994. Contextual and temporal components of reference price. Journal of Marketing 58 (January): 22-34.

Tversky, A., and D. Kahneman. 1991. Loss aversion and riskless choice: A reference-dependent model. The Guarterly Journal of Economics, (November): 1039-61.

Tzokas, Nikolaos, Susan Hart, Paraskevas Argouslidis, and Michael Saren. 2000. «Industrial Export Pricing Practices in the United Kingdom», Industrial Marketing Management, 29, 191-204.

Zeithaml, V. A. 1988. Consumer perceptions of price, quality and value: A means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing 52 (July): 2-22.

##submission.downloads##

Опубліковано

05.09.2018

Як цитувати

Марінов, Красімір. «ЦІНОУТВОРЮЮЧІ ПРАКТИКИ ПРИ ВВЕДЕННІ НОВИХ ПРОДУКТІВ НА РИНОК: ДАНІ З БОЛГАРІЇ». Журнал європейської економіки, вип. 16, вип. 4, Вересень 2018, с. 426-35, https://jeej.wunu.edu.ua/index.php/ukjee/article/view/1295.

Номер

Розділ

ЕКОНОМІЧНА ТЕОРІЯ