MARKETING OF NON-PROFITS OF EDUCATION AND RESEARCH SECTOR OF UKRAINE: CONCEPTUAL PECULIARITIES AND VECTORS OF DEVELOPMENT

Authors

  • Tetiana Borysova Ternopil Ivan Pul’uj National Technical University

Keywords:

Marketing, non-profit organization, education and research, educational service, distance learning, labor market.

Abstract

The problem of marketization of education and research NPOs in the context of Ukrainian financial paradigm has been elucidated in the article. It has been proved that the following areas of marketing activity are relevant for the domestic business education and research: increased market orientation of non-profit education and research, as market orientation is applicable for Ukrainian universities though it is not always carried out properly; development of markets (one of the directions of the educational markets both in Ukraine and Europe is lifelong learning and adult education, the latter, however, is not wide spread in Ukraine, the development of distance learning, attracting foreign students from less developed countries); organization of effective marketing in order to improve the quality of education and reduce the gap between the supply of educational services market and demand in the labor market. The analysis of definitions of «marketing of educational organizations» has revealed some similarities as well as own definition has been suggested. A number of peculiar features of the elements of the complex of marketing of educational organizations have been presented.

 

References

Волокитіна Л. О. Модернізація вищої освіти: маркетинговий аспект [Текст] : монографія / Л. О. Волокитіна ; Донецький національний ун-т економіки і торгівлі ім. Михайла Туган-Барановського. – Донецьк : Дон-НУЕТ, 2009. – 178 с.

Грищенко І. М. Ефективність комунікаційної діяльності вищих навчальних закладів / І. М. Грищенко, Н. А. Крахмальова / Вісник ХНУ. – 2013. – Т. 2, № 4. – С. 218–223.

Друкер П. Ф. Менеджмент в некоммерческой организации: принципы и практика / П. Ф. Друкер. – Пер. с англ. – М. : ООО «И.Д. Вильямс», 2007. – 304 с.

Закон України «Про захист прав споживачів» вiд 12.05.1991 р. № 1023-XII // Відомості Верховної Ради УРСР (ВВР). – 1991. – № 30. – C. 379.

Захарова И. В. Маркетинг образовательных услуг / И. В. Захарова. – Ульяновск : УлГТУ, 2008. – 170с.

Котлер Ф. Стратегічний маркетинг для навчальних закладів / Ф. Котлер, К. Фокс (пер. з англ.). – К. : УАМ, Вид. Хімджест, 2011. – 580 с.

Лазоренко О. О. Аналітичний звіт дослідження у сфері неформальної освіти дорослих у пілотних областях в Україні: Полтавська та Львівська область / О. О. Лазоренко, Р. А. Колишко. – К., 2010. – 84 с.

Маркетинг образовательных услуг : учебное пособие / Н. А. Пашкус, В. Ю. Пашкус, М. П. Соловейкина, Л. В. Чебыкина ; под ред. Н. А. Пашкус. – СПб. : Книжный Дом, 2007. – 112 с.

Матвіїв М. Я. Методологія та організація маркетингового менеджменту в сфері вищої освіти : монографія / М. Я. Матвіїв. – Тернопіль : Економічна думка, 2005. – 560 с.

Мельник, А. Ф. Публічний сектор і державна політика в демократичному суспільстві : монографія / А. Ф. Мельник, О. В. Длугопольський. – Тернопіль : Економічна думка, 2008. – 240 с.

Національні рахунки освіти України у 2012 році : статистичний бюлетень. – К. : Державна служба статистики України, 2014. – 73 с.

Оболенська Т. Є. Маркетинг у сфері освітніх послуг : автореф. дис... д-ра екон. наук : 08.06.02 / Т. Є. Оболенська ; Харк. держ. екон. ун-т. – Х., 2002. – 33 с.

Салогубова В. М. Підвищення конкурентоспроможності вищого навчального закладу на засадах маркетингу [Текст] : монографія /В. М. Салогубова ; Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. – Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2011. – 238 с.

Чухрай Н. І. Маркетинг і логістика у вищому навчальному закладі : монографія / Н. І. Чухрай, Р. А. Патора, А. М. Лялюк. – Луцьк : РВВ «Вежа» Волин. Нац. ун-ту ім. Лесі Українки, 2008. – 324 с.

Booms B. H. Marketing Strategies and Organisation Structures for Service Firms / B. H. Booms, M. J. Bitner // Marketing of Services. – 1981. – С. 47–51.

Education and Training Monitor 2013. – Brussels : European Commission, 2014. – 73 р.

E-Learning Market Trends & Forecast 2014–2016 Report [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.docebo.com/landing/concxtactform/thankyou.php?download=1.

Educational Marketing: A New Strategy for Building Customer Loyalty [Електронний ресурс] // Intrepid Learning Solutions. – 2010. – Режим доступу : https://www.trainingindustry.com/media/3188458/intrepid %20educationalmarketing.pdf.

Human Development Report 2013. The Rise of the South: Human Progress in a Diverse World. – UNDP, 2013. – 216 с.

Kedem K. Rating methodology: U.S. Not-for-profit private and public higher education / K. Kedem // Moody’s Investors Service. – 2011. – August 26. – Р. 1–28.

Kotler P. Principles of marketing / P. Kotler, G. Armstrong. – 14th ed. – New Jersey : Prentice Hall, 2012. – 740 р.

Towards greater education and training for social Europe: ETUC Action Programme on lifelong learning and VET [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.etuc.org/sites/www.etuc.org/files/EN-Action-Programme-Towards-Greater-Education-and-Training-for-Social-Europe-2.pdf.

Published

05.10.2017

How to Cite

Borysova, Tetiana. “MARKETING OF NON-PROFITS OF EDUCATION AND RESEARCH SECTOR OF UKRAINE: CONCEPTUAL PECULIARITIES AND VECTORS OF DEVELOPMENT”. Journal of European Economy, vol. 13, no. 4, Oct. 2017, pp. 408-22, https://jeej.wunu.edu.ua/index.php/enjee/article/view/785.