INNOVATION-CLUSTER APPROACH TO DEVELOPMENT OF TOURISM UKRAINE UNDER CONDITIONS OF GLOBALIZATION

Authors

  • Galyna Trillenberg TNEU

Keywords:

Innovation, innovative environment, tourism cluster, globalization, tourism market, management, marketing.

Abstract

This work reveals the essence of tourism as a component of the economy as a whole, and as a specific means of spiritual self-enrichment of the individual. Here is going to characterize tourism potential of Ukraine, allocate objects included in the UNESCO World Heritage List, as well as those that are attractive to tourists. Special attention is paid to the historical and cultural heritage and museums. This article will substantiate causes of inefficient usage and possible solutions. Among the last ones stands out innovative cluster approach to the development of tourism. Nature tourism cluster and its components are covered quite extensively. Particular attention is paid to the role of this cluster in generating innovative environment area. Intended ways to accelerate the development of tourism cluster on the basis of innovation. It is emphasized that to achieve this it is important to ensure innovation, new technologies in each of the components of the tourism cluster.

 

References

Амоша О. І. Людина та навколишнє середовище: економічні проблеми екологічної безпеки виробництва / О. І. Амоша. – К. : Наукова думка, 2002. – 306 с.

Маркова В. Д. Маркетинг услуг / В. Д. Маркова. – М. : Финансы и статистика, 1996. – 128 с.

Лавлок К. Маркетинг услуг: персонал, технология, стратегия / К. Лавок; [пер. с англ.]. – М. : Вильямс, 2005. – 1008 с.

Лебедик Т. М. Особливості формування ринку інноваційних послуг в Україні / Т. М. Лебедик // Формування ринкових відносин в Україні. – К. : НДЕІ, 2005. – Вип. 2 (45). – С. 13–17.

Титова О. Деякі актуальні питання збереження культурної спадщини України / О. Титова // Праці центру пам’яткознавства. – К., 2009. – С. 5.

Грязев М. В. Анализ синергетических эффектов в автотранспортных кластерах / Грязев М. В., Васин С. А., Шахов А. Ю., Седельников Ю. А. // Финансы и кредит. – 2012. – № 8. – С. 35–40.

Грязев М. В. Региональные кластеры автотранспортних предприятий: инновационность и синергизм / Грязев М. В., Васин С. А., Шахов А. Ю., Седельников Ю. А. // Региональная экономика: теория и практика. – 2012. – № 7. – С. 9–13.

Печерица Е. В. Основные направления развития туристического кластера в регионах Северо-Кавказского федерального округа / Е. В. Печерица // Региональная экономика. – 2013. – № 11 (290). – С. 15.

Про затвердження правил побутового обслуговування населення : Постанова Кабінету Міністрів України від 16 травня 1994 р. № 313 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://Zakon.rada.gov.ua.

Медичне обслуговування на селі переживає процес реформування [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.gov.ua/portal/soc_gim/Vpu/Ekon/2009_7/46.pdf.

The Global Competitiveness Report за відповідні роки.

Published

05.10.2017

How to Cite

Trillenberg, Galyna. “INNOVATION-CLUSTER APPROACH TO DEVELOPMENT OF TOURISM UKRAINE UNDER CONDITIONS OF GLOBALIZATION”. Journal of European Economy, vol. 13, no. 4, Oct. 2017, pp. 395-07, https://jeej.wunu.edu.ua/index.php/enjee/article/view/784.