FORMING THE CONCEPT OF HOSPITALITY IN INNOVATIVE MARKETING SERVICES OF RESTAURANT ENTERPRISES
Keywords:
Hospitality, European standards of food products, innovative marketing, marketing mix of restaurant services, molecular cuisine, restaurant industry.Abstract
The essence of the hospitality concept in innovative marketing of restaurant companies is considered. The concept of hospitality stems from the relationships marketing concept and has its own field of application related to a friendly reception and quality service guests (customers), restaurants, hotels, cruise ships, casinos, resorts, boarding houses, motels, hostels etc. Two modern directions of hospitality develpoment, namely hospitality providing guests housing and conveniences (hotel industry) and hospitality providing entertainment and catering (restaurant industry) are characterized. The classification of European national cuisines and molecular cuisine, as the fashion trend in cooking that indicate the different dishes with unusual combinations of properties and components is done.
References
Актуальні проблеми розвитку харчових виробництв, ресторанного та готельного господарств і торгівлі [Текст] : тези доп. всеукр. наук.-практ. конф. молодих учених і студ., 25 квіт. 2012 р. : у 4 ч. / [редкол.: О. І. Черевко та ін.] ; Харк. облдержадмін., Харк. держ. ун-т харчування та торгівлі. - Х. : хДуХТ, 2012. Ч. 1 : Секції 1-6. - 2012. - 152 с.
Актуальні проблеми розвитку харчових виробництв, ресторанного та готельного господарств і торгівлі [Текст] : тези доп. всеукр. наук.-практ. конф. молодих учених і студ., 25 квіт. 2012 р. : у 4 ч. / [редкол.: О. І. Черевко та ін.] ; Харк. облдержадмін., Харк. держ. ун-т харчування та торгівлі. - Х. : ХДУХТ, 2012. Ч. 2 : Секції 7-16. - 2012. - 134 с.
Актуальні проблеми та перспективи розвитку туристичного і готельно-ресторанного бізнесу в Запорізькому регіоні [Текст] : монографія / [М. В. Бєлікова та ін. ; за заг. ред. проф. В. М. Зайцевої] ; Запоріз. нац. техн. ун-т. - Запоріжжя : ЛІПС, 2012. - 399 с.
Актуальні проблеми харчової промисловості та ресторанного господарства. Сучасні питання підготовки кадрів [Текст] : матеріали І Всеукр. наук.-практ. конф., 12-13 квіт. 2012 р., м. Луганськ / Держ. закл. «Луган. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка», Ін-т торгівлі, обслуговуючих технологій і туризму, Харк. держ. ун-т харчування та торгівлі, Укр. інж.-пед. акад. ; [голов. ред. Д. П. Крамаренко]. - Луганськ : ДЗ «ЛНУ ім. Тараса Шевченка», 2012. - 221 с.
Андрущенко Г. І. Гостинність як одна із перших форм прояву людської довіри // Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. -2011. - № 52. - 245 с.
Архіпов В. В. Організація ресторанного господарства : навч. посіб. /
Архіпов В. - 2-ге вид. - К. : ЦУЛ, 2010. - 280 с.
Воронин И. Н. Организация ресторанного бизнеса [Текст] : учеб. пособие / И. Н. Воронин ; Тавр. нац. ун-т им. В. И. Вернадского, Севастоп. экон.-гуманит. ин-т, каф. туризма. - 2-е изд. - Симф. : Ариал, 2012. - 191 с.
Гарбар Г. А. Гостинність в соціокультурній сфері туризму як головний предмет філософського аналізу // Гілея. - 2011. - № 9. - 360 c.
Краснокутська Н. В. Інноваційний менеджмент : навч. посіб. - К. : КНЕУ, 2008. - 504 с.
Русавська В. А. Гостинність в українській побутовій культурі ХІХ ст.: ав-тореф. - К., 2007. - 19 с.
Сало Я. М. Організація обслуговування населення на підприємствах ресторанного сервісу. Ресторанна справа [Текст] : навч. посіб./ Ярослав Миколайович Сало. - 2-ге вид., допов. - Л. : Афіша, 2011. - 404 с.
Сборник технологических карт на блюда и кулинарные изделия для заведений ресторанного хозяйства [Текст] / [авт.-сост. А. М. Беляева]. - 2-е изд., испр. - К. : А. С. К. : Игнатекс-Украина, 2012. - 1247 с.
Скрипко Т. О. Менеджмент готельно-ресторанного господарства [Текст] : навч. посіб. / Скрипко Т. О., Ланда О. О. ; Укоопспілка, Львів. комерц. акад. - Л. : Вид-во Львів. комерц. акад., 2012. - 299 с.
Смирнов И. Г. Логистика в ресторанном бизнесе [Текст] / И. Г. Смирнов // Логистика: проблемы и решения. - 2009. - Ноябрь-декабрь (№ 6). - С. 79.
Ткачова С. С. Особливості конкуренції в ресторанному бізнесі /С.С. Ткачова // Вісник Донецького інституту туристичного бізнесу. - 2011. -№ 15. - 312 с.
Топольник В. Г. Управління якістю продукції та послуг в готельно-ресторанному господарстві [Текст] : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл., які навчаються за напрямом підготов. «Готельно-ресторанна справа» / В. Г. Топольник ; Донец. нац. ун-т економіки і торгівлі ім. М. Туган-Барановського, каф. орг. та упр. якістю ресторан. госп-ва. - Донецьк : ДонНУЕТ, 2011. -391 с.
Торгівля та готельно-ресторанний бізнес: інноваційний розвиток в умовах глобалізації [Текст] : тези доп. Всеукр. наук.-практ. конф., у 2 ч. / [редкол.: О. І. Черевко (відп. ред.) та ін.] ; Голов. упр. освіти і науки Харк. облдержадмін. [та ін.]. - Х. : ХДУХТ, 2012. Ч. 1. - 2012. - 278 с.
Трайно В. М. Маркетингове управління споживачами послуг підприємств ресторанного господарства [Текст] : автореф. дис. ... канд. екон. наук : 08.00.04 / Трайно Вікторія Миколаївна ; Вищ. навч. закл. Укоопспілки «Полтав. ун-т економіки і торгівлі». - Полтава, 2012. - 20 с.
Gadomska O. Formation of the market of European cuisine in Ukraine: abstracts of papers of VI International Conference for Young Scientists and Students [«Innovational Processes of Economic, Social and Cultural Development: Domestic and Foreign Experiences»]. - 225 р.
Regulation (ec) of the european parliament and of the council: no 178/2002. -Official Journal of the European Communities, 2002. - 24 p.
Extreme Innovation How the World’s Best Restaurant Stays on Top [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://unclutteredwhitespaces.com/ 2010/09/innovation/Html.
Kotler P., Keller K. Marketing Management, 14/E. - New Jersey : Prentice Hall, 2012. - 815 p.
Kotler P., Bowen J., Makens J. Marketing for Hospitality & Tourism, 5/E. -New Jersey : Prentice Hall, 2010. - 720 p.
Molecular Gastronomy [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://en.wikipedia.org/wiki/Molecular_gastronomy.
Webster New International Dictionary [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.merriam-webster.com/dictionary/hospitality.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).