INNOVATION-CREATIVE COMPONENT OF GLOBAL MANAGEMENT

Authors

  • Dmytro Lukianenko KNEU
  • Olena Titova KNEU

Keywords:

Global competitiveness, global labour market, global management, global thinking, University education, innovation resource, intellectual capital.

Abstract

Today, the innovation is a priority factor in economic development and social progress, reflecting the wide range of its political and legal, educational, scientific, technological, economic and social parameters. In the context of globalization the resources are reoriented to the development of intellectual capital, the producers and carriers of which are Universities. Global informatization of labour market and cross-cultural unification create the global consumer demand for educational services. To be competitive, Ukraine needs developing national educational intellectual resource in line with existing priorities of scientific and technological progress.

 

References

Алан Дж. Роу. Креативное мышление. Как добиться успеха в ХХI веке /Алан Дж. Роу. – М. : НТ Пресс, 2007.

Амабайл Т. М., Леонард Д., Рейпорт Дж. Ф. Как убить творческую инициативу / К инновациям – через эмпатическое проектирование / Как заставить работать коллективный мозг компании и др. [под ред. Пискотиной Р.; пер. с англ. Скворцовой Н.]. – М. : Альпина Бизнес Букс, 2006. –228 с.

Антонюк Л. Основні тенденції та стандарти діяльності дослідницьких університетів світового класу / Л. Антонюк // Університетська освіта. – 2011.– № 1. – С. 14–19.

Антонюк Л. Л. Міжнародна конкурентоспроможність країн: теорія та механізм реалізації / Л. Л. Антонюк / [монографія]. – К. : КНЕУ, 2004. – 275 с.

Атнонюк Л. Л., Поручник А. М., Савчук В. С. Інновації: теорія, механізмрозробки та комерціалізації / Л. Л. Антонюк, А. М. Поручник, В. С. Савчук/ [монографія]. – К. : КНЕУ, 2003. – 394 с.

Інновації в Україні: Європейський досвід та рекомендації для України. –Том 3. – Інновації в Україні: пропозиції до політичних заходів Остаточнийваріант (проект від 19.10.2011). – К. : Фенікс, 2011. – 76 с.

Креативное мышление в бизнесе / [Пер. с англ. – М. : Альпина БизнесБукс, 2006. – 228 с. – (Серия: «Классика Harvard Business Review»).

Панченко Є. Г., Петрашко Л. П. Корпоративна культура у європейському бізнес-середовищі / Спільний європейський економічний простір: гармонізація міжрегіональних суперечностей: [монографія] / За заг. Редакцією Д. Г. Лук’яненка, В. І. Чужикова. – К. : КНЕУ, 2007. – 544 с.

Петрашко Л. П. Сучасний формат корпоративної соціальної відповідальності компаній // Формування ринкової економіки: зб. наук. пр. – Спец.вип. Економіка підприємства: теорія і практика: у 2 ч. – Ч. ІІ. – К. : КНЕУ,2010. – С. 117–122.

Політичні та економічні виклики в епоху глобалізації. Лекція його високоповажності Президента держави Ізраїль Шимона Переса. – К. : Фонд «Ефективне управління», 25 листопада 2010 р. – 63 с.

Рынок труда на пороге качественних изменений. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.dn.kiev.ua/economics/world/ryn_18.html.

Сбитнев А. В. Корни креатива / А. В. Сбитнев // Реклама. Теория и практика. – 2007. – № 3(21).

Стратегічні виклики ХХІ століття суспільству та економіці України: В 3 т.[монографія] – Т. 2: «Інноваційно-технологічний розвиток економіки» / Заред.акад. НАН України В. М. Гейця, акад. НАН України В. П. Семиноженка, чл.-кор. НАН України Б. Є. Кваснюка. – К. : Фенікс, 2007. – 564 с.

Технології крос-культурного менеджменту: адаптація до умов реального середовища: Міжпредметний тренінг магістерської програми «Управління міжнародним бізнесом»: навч. посіб / Є. Г. Панченко, Л. П. Петрашко. – К. : КНЕУ, 2010. – 191, [1] с.

Флорида Р. Креативный класс: люди, которые меняют будущее / Р. Флорида. – М. : Издательский дом «Классика ХХІ века», 2005. – 421 с.

Шляхи інноваційного розвитку України / Д. В. Табачник (керівник авторського колективу), В. Г. Кремень, А. М. Гуржій, М. Ф. Гончаренко, В. О. Гусєв, О. А. Мазур. – К. : Людопринт, 2004. – 544 с.

Cullen John., Parboteeah K. Praveen. Multinational Management. A Strategic Approach / Cullen John B., Parboteeah K. Praveen [4th Edition]. OH, Mason: South Western: Thomson, 2008. – 816 p.

Dwise A. «Corporate Governance: An Informative Glimpse» / Asie Dwise //International Journal of Governance. – 2011. – Volume № 1 (2011) Issue № 2 (September). – Р. 475–483.

Global Innovation Index 2009/10/ – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.globalinnovationindex.org.

Petrashko L. Business schools’ global responsible leadership /Natural Cataclysms and Global Problem of the Modern Civilization. Book of abstracts the of Word Forum – International Congress, September 19–21, Istanbul, Turkey – SWB, London, 2011, 219 p., p. 108. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу. /http://www.2011.geocataclysm.org; http://www.ru.geocataclysm.org/.

Published

12.09.2017

How to Cite

Lukianenko, Dmytro, and Olena Titova. “INNOVATION-CREATIVE COMPONENT OF GLOBAL MANAGEMENT”. Journal of European Economy, vol. 11, no. 1, Sept. 2017, pp. 37-52, https://jeej.wunu.edu.ua/index.php/enjee/article/view/540.

Issue

Section

INTERNATIONAL ECONOMICS