ORIGIN OF THE CREATIVE SCHOOL OF MANAGEMENT: RETROSPECTIVE ANALYSIS
Keywords:
Creative economy, creative management, the principles of effective (productive) management, creative school of management, the principles of creative management, the moral responsibility of management.Abstract
The emergence and development of creative economy in the contemporary global society poses challenges to the theory and practice of classical views on management. The aim of the study is to identify the main principles for creative management for modern organizations. The tasks of analysis of characteristics of the creative organization in historical retrospective are based on the views of classical theory and practice of management are solving and establishment of creative management in global environment as a tool of effectiveness of building a new socio-economic system with purpose of achieving this goal. Creative management is considered in the context of synergy of creativity, innovation and ethical business.
References
Флорида Р. Креативный клас: люди, которые меняют будущее / Р. Флорида. - М. : Изд. дом «Классика XXI», 2007. - С. 432.
Линднер П. Креативные индустрии: от теоретических моделей к реальным проектам [Электронный ресурс] // П. Линднер. - Режим доступа : http://www.hse.ru
Куриляк В. Є. Креативна економіка як нова парадигма постіндустріальної цивілізації / В. Є. Куриляк, М. А. Живко, Б. В. Літовченко // Вісник Академії митної служби України. Серія : Економіка. - 2013. - № 2 (50). - С. 92-98.
Глобалізація і безпека розвитку : моногр. / О. Г. Білорус, М. О. Гончаренко, Д. Г. Лук’яненко та ін. ; [керівник авт. кол. і наук. ред. О. Г. Білорус] ; НАН України, Ін-т світ. екон. і міжнар. відносин, Київ. нац. екон. ун-т ; Міжнар. ін-т глобалістики. - К. : КНЕУ, 2001. -С. 733.
Продіус О. І. Креативний менеджмент як запорука сучасного ефективного управління / О. І. Продіус // Економіка: реалії часу. - 2012. - № 3-4 (4-5). -С. 67-72.
Дорошенко О. С. Креативна економіка в парадигмі глобального розвитку / О. С. Дорошенко // Вісник Тернопільського національного економічного університету. - 2010. - Вип. 5-2. - С. 76-82. - (Серія «Економічні науки»).
Галахова Т. О. Креативні індустрії: теоретично-методологічні підходи вивчення / Т. О. Галахова // Науковий вісник Херсонського державного університету. - 2014. - № 9. - С. 9-13.
Літовченко Б. В. Глобалізація та моральна відповідальність менеджменту / Б. В. Літовченко, В. Є. Куриляк // Журнал європейської економіки. -2015. - Т. 14, № 2. - С. 109-127.
Літовченко Б. В. Креативна школа менеджменту для креативної економіки: виклик часу чи ілюзія / Б. В. Літовченко // Економічний дискурс : міжнар. зб. наук. праць. - 2015. - Вип. 4. - С. 5-10.
Кредісов А. І. Менеджмент в історичному розвитку як теорія / А. І. Кредісов. - К. : Знання України, 2009. - С. 515.
Энциклопедия мудрости. - М. : Буколика : РОССА, 2007. - С. 814.
Litovchenko B. Development of the Theory and Practice of Management: Metaphysics vs Physics / В. Litovchenko // Journal of European Economy. -2012. - Vol. 11, № 4. - Р. 381-401.
Наука управляти: з історії менеджменту. Хрестоматія : навч. посіб. / упо-ряд. І. О. Слєпцов ; [пер. з рос. Л. І. Козій, М. І. Матрохіна, П. Л. Пироженко]. - К. : Либідь, 1993. - С. 304.
Emerson H. The Twelve Principles of Efficiency / Н. Emerson. - [Third Printing]. - N. Y. : The Engineering Magazine Co., 1913.
Toffler A. The Third Wave / А. Toffler. - N. Y., 1980. - Р. 531.
Myrdal G. Value Judgement and Income Distribution / G. Myrdal. - N. Y. 1981. - Р. 581.
Щелканов С. В. Двенадцять принципов производительности / С. В. Щел-канов, Г. Эмерсон ; [науч. ред. В. С. Кардаш]. - 2-е изд. - М. : Экономика, 1992. - С. 216.
Безант А. Эзотеричность христианства (или малые истории) [Электронный ресурс] / А. Безант ; [пер. с англ. С. Писаревой]. - Режим доступа : http://Koob.ru58.
Володин М. Советский «кентавр» - Петр Капица [Электронный ресурс] / М. Володин // Первая крымская информационно-аналитическая газета. -2011. - № 378. - 17-23.06. - Режим доступа : www.lk.com.ua/.
Горелов О. Петр Капица - жить по совести [Электронный ресурс] / О. Горелов. - Режим доступа : http://www.rus-gall.livejournal.com/6277.html.
Горелов О. Петр Капица [Электронный ресурс] / О. Горелов // Chief Time. - 2014. - № 39. - Сентяб. - Режим доступа : http://www.chief-time.ru/people/list/petr_kapitsa_/.
Pugh D. S. Writers on Organizations / D. S. Pugh, D. J. Hickon. - L. : Penguin Books, 1989.- Р. 234.
Shaw W. H. Business Ethics / W. H. Shaw. - Wadsworth Publishing Co. Bermont, California. - Р. 400.
Компанієць В. В. Сутність корпоративної соціальної відповідальності: базові підходи західної наукової думки / В. В. Компанієць // Вісник Хмельницького національного університету. - 2013. - Т. 1, № 4. - С. 250-251.
Літовченко Б. В. Глобалізація і розвиток відповідальності національного менеджменту / Б. В. Літовченко // Вісник економічної науки України. -2015. - № 2 (29). - С. 47-52.
Porter M. Summary of the Theory of Competitive Advantage / М. Porter // Marcic D. Management International / D. Marcic, Sh. Pufler. - West Publishing, 1994. - Р. 460.
Соціальна відповідальність бізнесу: розуміння та впровадження. - К. : КІТ, 2005. - С. 30.
Porter M. Strategy and Society: the Link between Competitive Advantages and Corporate Social Responsibility / М. Porter, М. Kramer // Harvard Business Review. - 2006. - Vol. 84, № 12. - Р. 78-92.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).