ЕВОЛЮЦІЯ ІНСТИТУЦІЙНОЇ МОДЕЛІ ФІСКАЛЬНИХ ПРАВИЛ У ЄВС

Віктор Козюк

Анотація


Фіскальні  правила  стають  невід’ємним  елементом  інституційного  дизайну сучасної макроекономічної політики. Тривалі дискусії про їхню структуру виявили низку проблем зі спроможністю фіскальної політики бути одразу гнучкою і жорсткою. Однак боргова криза в глобальній економіці підштовхнула передусім країни-члени Європейського валютного союзу до активного застосування правил, зорієнтованих на обмеження зростання державного боргу. Такі  зміни  є наслідком певної  еволюції фіскальної політики  та  її  інституційного  режиму. Еволюція  режиму фіскальної  політики  в ЄВС  засвідчує  наявність  внутрішнього  конфлікту між  забезпеченням  процесу  конвергенції  та гнучкості  пристосування  до  асиметричних  шоків.  Критерії  конвергенції,  запровадження яких передує створенню валютного  союзу, є формальною базою  для  обмежень  на  дискреційні фіскальні  рішення,  однак  їх  недостатньо для створення  інституційних регуляторів фіскальної політики,  консистентної з функціонуванням єдиного центрального банку. Перехід від Маастрихтських критеріїв  до Пакту  про  стабільність  і  зростання  засвідчив  спробу  поєднати фіскальну  гнучкість  і  відповідальність  у  рамках  відповідних  правил.  Однак така схема виявилась вразливою до можливостей опортуністичної поведінки та  асиметричного  застосування  штрафних  санкцій.  Емпіричний  аналіз  підтвердив  брак фіскальної  конвергенції  в  інтеграційній  зоні,  який  виявився  в асиметричній автоматичній стабілізації фіскальної політики вздовж фаз ділового циклу в розрізі країн. Боргова криза в ЄВС стала поштовхом до запровадження більш жорсткої системи фіскальних правил, які, однак, не є поверненням до ідеології Маастрихтських критеріїв.

 

 


Ключові слова


Фіскальні правила; інституційні обмеження; критерії конвергенції; ЄВС; боргова вразливість; фіскальні реформи.

Повний текст:

PDF>PDF

Посилання


Eichengreen B., Feldman R., Leibman J., Wyplosz Ch. Public Debts: Nuts, Bolts and Worries. – Geneva Reports on the World Economy 13. – 2011. – 198 р.

Cecchetti S., Mohantry M., Zampolli F. The Real Effects of Debt // Symposium for Achieving Maximum Long-Run Growth Sponsored by the Federal Reserve Bank of Kansas City, Jackson Hole, Wyoming, 25-27 August 2011. – P. 1–33.

The Good, The Bad, And the Ugly: 100 Years of Dealing with Public Debt Overhangs. Chapter 3. // IMF World Economic Outlook. – Wash. (D.C.): IMF, 2012. – Oct. – P. 1–34.

Reinhart C., Reinhart V., Rogoff K. Public Debt Overhangs: Advanced Economy Episodes Since 1800 // Journal of Economic Perspective. – 2012. – Vol. 26. - №3. – Р. 69–86.

Reinhart C., Reinhart V., Rogoff K. Growth in a Time of Debt // American Economic Review: Papers and Proceedings. – 2010. – Vol. 100. – № 2. – Р. 573–578.

Caceres C., Guzzo V., Segoviano M. Sovereign Spreads: Global Risk Aversion, Contagion or Fundamentals // IMF Working Paper. – 2010. – WP/10/120. – P. 1–30.

Alper E., Forni L. Public Debt in Advanced Economies and its Spillover Effects on Long-term Yields // IMF Working Paper. – 2011. – WP/11/210. – P. 1–24.

Fiscal Rules, Independent Institutions and Medium-Term Budgetary Frameworks // EC Survey. – 2011. – P. 1-13.

Wyplosz Ch. Fiscal Policy: Institutions Versus Rules // National Institute Economic Review. – 2005. – Jan. – № 191. – Р. 70–84.

Hagen von J. Political Economy of Fiscal Institutions // Governance and the Efficiency of Economic System (GESY) Discussion Paper. – 2005. – № 149. – Р. 1–14.

Current Domestic Fiscal Frameworks Across the EU // Public Finance in EMU. EC. – 2010. – P. 73-80.

Sutherland D., Hoeller P., Merola R. Fiscal Consolidation. Part 1. How Much is Needed and How to Reduce Debt to a Prudent Level? // OECD Economics Department Working Paper. – 2012. – № 932. – Р. 1–76.

Price R. The Political Economy of Fiscal Consolidation // OECD Economics Department Working Papers. – 2010. – № 776. – Р. 1–43.

Will It Hurt? Macroeconomic Effects of Fiscal Consolidation Chapter 3. // IMF World Economic Outlook. – Wash. (D.C.): IMF, 2010. – Oct. – Р. 93–124.

Rother Ph., Schuknecht L., Starl J. The Benefits of Fiscal Consolidation in Uncharted Waters // ECB Working Paper. – 2010. – № 121. – Р. 1–37.

Mongelli F. «New» Views on the Optimum Currency Area Theoty: What Is EMU Telling Us! // ECB Working Paper. – 2002. – № 138. – Р. 5–51.

Bini Smaghi L. Addressing Imbalances in the Euro Area // Central Banker’s Speeches. BIS. – 2011. – Feb. 14. // www.bis.org.

Kopits G., Symansky S. Fiscal Rules // IMF Occasional Paper. – 1998. – OP/98/162. – 56 p.

Fiscal Rules – Anchoring Expectations for Sustainable Public Finance // IMF. – 2009. – SM/09/274. – Р. 1–68.

Козюк В. В. Монетарні проблеми функціонування глобальної фінансової архітектури. – Тернопіль: Астон, 2005. – 512 с.

Murray A., Wilkes G. Fiscal Rules Ok? // Centre Forum. – 2009. – Jan. – P. 1–12.

Economic and Monetary Union. – Luxemburg: Office of Official Publications of European Communities, 1996. – 24 р.

Buiter W., Corsetti G., Roubini N. Maastricht’s Fiscal Rules // Economic Policy. – 1993. – Vol. 8. – № 1. – 60–75.

Schuknecht L. EU Fiscal Rules: Issues and Lessons from Political Economy // ECB Working Paper. – 2004. – № 421. – Р. 1–34.

Marin J. Sustainability of Public Finance and Automatic Stabilization Under A Rule of Budgetary Discipline // ECB Working Paper. – 2002. – № 193. – Р. 1–36.

Lima P. de, Serres A. de, Kennedy M. Macroeconomic Policy and Economic Performance // OECD Economic Department Working Papers. – 2003. – № 353. – P. 58–63.

Dorrucci E., Firpo S. European Integration: What Lessons for Other Regions? The Case of Latin America // ECB Working Paper. – 2002. – № 185. – Р. 5-50.

Tujula M., Wolswijk G. What Determines Fiscal Balances? An Empirical Investigation in Determinants of Changes in OECD Budjet Balances // ECB Working Paper. – 2004. – № 424. – P. 3–40.

Ardagna S., Caselli F., Lane T. Fiscal Discipline and the Cost of Public Debt Service: So me Estimations for OECD Countries // ECB Working Paper. – 2004. – № 411. – P. 3–36.

Caselli F., Giovannini A., Lane T. Fiscal Discipline and the Cost of Public Debt Service: Some Estimates for OECD Countries IMF Working Paper. – 1998. – №55. // www.imf.org.

de Bandt O., Mongelli F. Convergence of Fiscal Policies in the Euro Area // ECB Working Paper. – 2000. – № 20. – Р. 5–28.

Strauch R., Hallerbrg M., von Hagen J. Budgetary Forecasts in Europe – the Track Record of Stability and Convergence Programmes // ECB Working Paper. – 2004. – № 307. – P. 3–45.

Козюк В.В. Фіскальна політика в Європейському валютному союзі: проблеми автоматичної стабілізації та конвергенції // Фінанси України. – 2006. – № 6. – С. 57–67.

Buti M. Will the New Stability and Growth Pact Succeed? An Economic and Political Perspective // European Commission Economic Papers. – 2006. – № 241. – Р. 16–17.

Rui A., Afonso O. The «New» Stability and Growth Pact: More Flexible, Less Stupid? // Intereconomics. 2007. – Vol. 42. – № 4. – Р. 224.

Verde A. The Old and the New Stability and Growth Pact along with the Main Proposals for Its Reforms: An Assessment // Transition Studies Review 13. – 2006. – № 3. – Р. 484.

Fischer J., Jonung L., Larch M. 101 Proposals to reform the Stability and Growth Pact. Why so Many? A Survey // European Commission Economic Papers. – 2006. – № 267. – Р. 4–21.

Marneffe W., Aarle van B., Wielen van der W., Vereeck L. The Impact of Fiscal Rules on Public Finance: Theory and Empirical Evidence for the Euro Area. – Р. 13-15.

Drazen A. Fiscal Rules From Political Economy Perspective // Paper prepared for the IMF-World Bank Conference on Rule-Based Fiscal Policy in Emerging Market Economies, Oaxaca, Mexico, Feb. 14-16, 2002. – P. 1–28.

Barnes S., Davidsson D., Rawdonowicz L. Europe’s New Fiscal Rules // EOCD Economics Department Working Paper. – 2012. – № 972. – Р. 1–28.

Heipertz M., Verdun A. The Dog that Would Never Bite? What We Can Learn from the Origins of the Stability and Growth Pact // Journal of European Public Policy. – 2004. – Vol. 11. – № 5. – Р. 768.

de Haan J., Berger H., Jansen D.-J. The End of the Stability and Growth Pact? // CESifo Working paper. – 2003. – № 1093. – Р. 13–15.

Current Domestic Fiscal Frameworks Across the EU // Public Finance in EMU. EC. – 2010. – P. 73–80.

National Fiscal Frameworks // Evolving Budgetary Surveillance. EC. – 2010. – P. 98–115.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.